lördag, augusti 22

Dag 1 och 2



Våra två första dagar har nu inte varit så ideala, hoppas slutet blir bättre.

Flyget tog bara 2 h 40 minuter och gick bra för Evilda sov 2 timmar av den resan. (Är superglad över att jag ännu ammar och kunde söva henne med bröst och också få henne lugn  när planet lyfte och hon inte ville sitta i min famn i bältet). Arthur och Sander var nog rätt trötta för Arthur somna typ 10 och de var vakna från kvart före 6 då vi starta hemmifrån. Nå, problemen börja på fältet, och Splits fält är litet och där finns inget. Viktig parentes. Jag hade beställt bilen till 11 men vi var där ren 20 före 11 men hamna vänta till 11 tills vi fick börja göra nåt. Och sen när vi börja fylla i saker så var det helt annat än det jag beställt via norweigian, jag hade alltså beställt via norweigian som mellanhand. Nå, nu visa det sig att vi sku ge en 1000 euros deposti för vi hade inte tagit extra försäkring via dem (men nog via norweigan). Och det måste vara chaufförens visa, nå bättre så för mick har högre limit. Förutom att hans kort inte funka. Så sen börja vi söka numror på telefonen och det var helt som en mardröm för nettin funka int och vi hitta inga numror och barnen var överallt och Evilda ville inte vara fastspänd. Nå, sen efter mycket strul hitta vi ett nummer å de visa sig att Mickes visa var spärrat. Yes! Hans räkningar har farit helt fel så jag har inte fått dem och juli hade blivit obetald men sen hade det satss på augustis räkning och en extra summa på och förfallodag 31.8 så jag tänkte att allt kan betalas då (nå, nånstans stod det tydligen att julis måste betalas för att kunna använda det). Och det gick inte att öppna mera. Nå, jag fick min limit höjd och sen måste jag bli chaufför och så måste vi betala 75 euro extra för att micke nu är andra chaufför.... Så ja. 

Och sen när mitt kort inte heller höll på att funka, när det för tredje gången inte funka så börja bara tårarna rinna. Jag orka inte mera. Nå, sen på fjärde gick det igenom! Huh. Tur hade vi köpt bilstolsväskor åt barnen för ren Evis bilstol var helt skruttig och den kosta å typ 60 euro. Nå, vi fick den iaf bakåtvänt men hur bra den nu är fast är en annan fråga....

Men sen löpte resten bra och vi körde till hamnen i Split och for med den senare färjan och hitta bra till lägenheten och allt var bra och lägenheten var toppen och vattnet var klart och jag åt bläckfisk och barnen franskis och allt var bra.

Nå, andra dagen börja vi på stranden. Men jag borde ju inte resa där andra barn reser för jag klarar inte av att se när jag ser föräldrar som gör sånt som jag anser är skadligt för barn. Så när en 1 årig flicka tvångsmatades fick jag så illa att vara att hela förmiddagen var förstörd. Hon var i Evildas ålder och först höll mamman i henne och mannen truga in maten som kom ut och barnet vände bort huvudet. Sen tappa mamman nerverna och kasta in ugnen i vagnen och satt ”kuomon” för och ”låste” in barnet dit. Sen fortsatte tvångsmatningen i vagnen. Efter det i mannens famn och med tuttar och allt för att få i mat. Och ungen bara skrek (då kan man ju bra sätta in mat!) och vände bort och spotta ut. Jag gick dit till slut. Det är jag stolt över. Var vänlig och fråga vad som är tokigt. De sa att hon inte ätit sen middag igår och att hon måste äta, de sa att hon bara spottar ut drickan också. Sa nåt att är nu inte vätska ändå viktigaste. Erbjöd att ge en banan åt dem.... Har i efterhand sen funderat vad för vettigt jag borde sagt. Föreslagit att hon är sjuk, eller sagt att man inte ska tvinga mat, eller att det inte är så farligt att man inte äter ibland eller att är de inte själv också ibland så att de inte vill äta. Det var så eländigt för mig att har nu ältat det i ett dygn. Jag är ju så emot tvång på alla sätt och speciellt för så små barn. Och sen att man blir arg ännu då barnet inte äter. Det är ju inte så farligt. Det är varmt och nytt och allt. Men jag gjorde vad jag kunde och jag måste bara acceptera sånthär, fast det är hemskt och grymt. Borde bara resa till öde öar.

Sen gick vi bort därifrån för jag klara det inte mera (nå, de tvinga också sitt skrikande barn att simma och satt protesterande barnet i simring där hon bara skrek, så emot allt i mig igen!, Evilda tyckte vattnet var kallt så kanske också den flickan...) Vi hitta god mat (skaldjursrisotto) och sen körde vi till lidl och åt hamburgarkvällsmål hemma.

1 kommentar:

S sa...

Å, jag känner helt likadant. Stackars baby <3