tisdag, december 15

Vardagskaos

Idag har barnen julfest på dagis och förskola och igår laga de små presenter (chokladbollar).

Jag för dem alltid till 9 och då börjar vi klä på oss och förbereda oss halv 9 för det är ändå alltid nån kris nånstans. Idag morse klockan 8.15 kommer Arthur på att vi måste ju göra kort åt tanterna. Så ja, det måste vi ju göra (hade ju tänkt skippa den biten i år).

"Var e pappren?"" Hur ska jag skriva det?"" Kan du  göra modell?" "Jag kan inte skriva S" " Var e limmet" "Jag får inte upp denhär påsen" "Mamma, Evilda sitter på min stol""Mamma, Evilda är i vägen"

"Nej, nej ni kan inte vara vid matsalsbordet utan underlag, gå i köket." Oj nej, allt morgonmål är ju ännu fram. Oj, Evilda är ju utan blöja och kläder. Ööh, torka bordet snabbt, snabbt. "Arthur, ser du inte att där e smör å nu e kortet helt klottigt" "Nå, det gör inget, skriv bara, vi ska just fara". 

" Å Evilda, ner! Nej, nej! Nej äta limmet." "Inte äta tuschen" "Nu får du gå ner, gå och leka lite. Eller hänga i ringarna" "Kan du nu inte bara göra nåt annat"

"Buuuuhäää, bröööl" å Evilda blir en mask och tar en ny stol och kör stolrally med den tills hon hittar ett nytt roligt ställe att klättra upp på och proceduren upprepas och hon suger i sig limmet.

"Mamma, denhär pennan funkar inte" Mamma visar att den funkar nog, på kortet. "Neeeej, nu är det förstöööört" "Bööööl" "Jag klipper bort det!"

"Men det syns inte" "Gör andra nu" "Skriv nu" "Vi måste fara just" "Okej, klipp då"

"SKU NI INTE HA KUNNAT GÖRA DETHÄR IGÅR???!!!!"

Samlar mig en stund.

"Mamma är lite nervös för att det är så lite tid att göra det just nu. Gör nu bara, det blir fint"

"Så, nu var det klart. På med kläderna nu!"



Och när jag var på förskolegården så ringde en kar som ska komma och såga av batteriet i köket och han var nära oss och vänta på mig när vi kom hem. Bombnedslag var precis vad köket var!

Inga kommentarer: