onsdag, augusti 26

Halv dag i Split

Eftersom Arthur ren kom intassande 20 före 7 (20 före 8 finsk tid) så beslöt vi snabbt att vi tar en tidigare färja, den som far klockan 9  från ön Brac. Vi var i Split 10-tiden och hitta genast parkeringsplats. Men sen satt en korkskalle (jag) in de pengar vi hade och tänkte sen söka mera mynt (men så funkar det ju inte, man kan ju inte sätta mera pengar från en timme framåt), sen hade Micke mynt och satt alla och då sku vi få vara 4 timmar där, men nej, då åt maskinen upp alla hans pengar och vi fick ingen biljett. Sen börja jakten på mynt och allestans var det massa folk och buss och tågstationer, som tur hade Evilda somnat när vi körde ut ur bilfärjan. Och det var hett. Efter 1½ h i Split, varav största delen av tiden var på glassbar i skuggan och en stund på fruktmarkanden så tyckte jag så synd om alla barn i den kokheta proppfulla turisstaden (+32 och ingen vind) att jag tog bort mina barn därifrån (mina barn som definitivt regaera på värmen och kaoset och grät efter nån jävla soldat souvenir sak som han sen fick och som var sönder samma dag). Barnplågeri är det nog att släpa barn i kokheta städer med en massa folk allestans och bara tråkiga gamla byggnader.

Vi satt ner oss i skuggan och åt vindruvor och plommon vi köpt på torget före vi sku gå mot vattnet för att simma. Då assistera jag ena barnets buskkisi och steg på en glasbit som for genom flip flopen och blodet bara spruta. Det bara rann ut ur foten, blev två stora pölar. Jag blev så överraskad och fatta inget men som tur gick två män förbi och sa att jag sku lyfta upp foten o och sen att jag sku täppa det med fingret. Det blev megapölar på marken och alla som kom emot fråga om jag behöver hjälp och erbjöd sig söka plåster och septidingrejs. Som tur hade vi bilen brevid men medicinkassen var ju förstås i kappsäcken som var längst ner. Sen gick vi mot vattnet och det var så hett att till och med Evilda simma och var helt och hållet i vattnet utan att protestera. Första gången på resan. Vi åt majs där och sen måste vi rusa iväg för parkeringstiden tog ju slut kvart före 2. När vi körde ut ur Split så höll Micke på att krocka vår hyrbil. Han säger alltid att jag inte ska ”köra” när han kör men om jag inte idag skrikit till så hade framändan fått sig en ordentlig smäll. Han märkte inte att bilen framför stanna för ett trafikljus utan han titta åt annat håll och körde med hård fart mot en stannad bil. Som tur skrek jag och just i sista stund.

Så det var Split. Ytterst harmoniskt på alla sätt.

(Och dethär inlägget har att göra med denna fb status jag skrev igår:

All inclusive. Ett koncept jag funderat massa på under vår resa och det koncept som definitivt sku varit lättast för mig. Att bara hållas på ett ställe me allt nära å all mat lagad å städerskor och allt det. Kanske man då sku hinna andas före klockan är 9 på kvällen. Men sen så vill jag ju å se å göra å vi har nu sett stora delar av ön Brac, och det är en otroligt vacker ö med så söta små byar. Lägenheten har passat oss perfekt men med 3 apungar så är det bara aldrig lugnt. Fattar så bra varför det finns bamseklubbar... Nå, imorgon blir det fastlandet å några timmar i Split å säkert en ytterst yr dag igen med alla som vill helt olika saker =) )

Och nu är vi i Kastela, när fältet. Och har 2 hela dagar här. Har massa jag sku villa göra: Trogir och Krka vattenfall men funderar om vi bara ska ta det lugnt. Eller nåja, så lugnt det går med dessa apor. Vi har ändå sett och gjort massor.

Stal min skinka när jag åt morgonmål medan vi vänta på färjan

Supetar på ön Brac. Här var vi aldrig, men nog på 6 andra stränder på den ön.

Evghetsmaskinen som charmar på alla. Och äldre damer tar henne i famnen och gullar med henne och hon säger inget.

Evilda leker på båten...

Och de spelar uno.

Nåt torn i Split

Marknaden

Glass! Här är prisen på glass vettiga, en boll 1 euro. Annars är allt nog rätt dyrt.

Så massa folk i hettan. Helt grymt. Här var typ nån katedral i gamla stan. Vi hade leksakskris då.