måndag, oktober 26

Mammas fest.

Min mamma fyllde 60 och hon ställde till med fest med 50 tals tema. Festen var på lördagkväll och hela familjen var bjuden (hon visste väl att Micke annars sku få bli hemma med barnen för hon är vår enda barnvakt). På festen diskutera jag med min bror och vi konstatera att vi inte kommer ihåg nästan nåt av hennes 50 års fest som var i samma lokal och att vi inte gjorde nåt för den festen. Nu så gjorde vi båda massor. Min bror kom hem förra veckan från Bali bara för att han laga förrätten till festen med 65 pers, det var olika plocksaker som man plocka åt sig vid bordet. Till huvudrätt var det en kräftsoppa som min moster igen lagat, den serverades också vid bordet. Jag har nu hållit på med allt möjligt för festen och det har tagit massa energi, varit och fudnerat hur borden ska vara, sittplacering, programblad, efterrätt och sen till slut programmet. Jag fick lov att hålla lekar och det funka helt otroligt bra. Trodde att alla sku vara negativt inställda till det men så verka det inte alls, borde kanske ännu haft nåt... Det var 4 stora bord och börja med att dela ut en lapp där det stod att man sku bli tyst och att det var en tävling och att skicka lappen vidare. Efter det var det en bordsstafett där man sku säga vem man är åt sitt bord och springa runt stolen och sen sku nästa börja. Sen hade jag en där man sku flytta kikärter med sugrör och sen sku man bygga ihop en pompom. Det var tråkigt att fundera på dem ensam bara för var så osäker, men är glad att allt var en överraskning åt mamma.
Sen hade hon en som hjälpte till i köket men annars gjorde vi resten och det blev ju ändå rätt mycket springande.

Jag var helt på övervarv och helt superglad och energisk och kunde typ inte ens äta för det var så spännande (och jag hade supertighta strumpbyxor då jag köpt någo såna som spände extra mycket) och roligt. Jag satt i mammas bord brevid mamma och Micke satt med Evilda. En barnvakt satt sen med resten (7 stycken varav 3 st skolbarn) i ett annat bord och hon fick sen springa efter Evilda resten av kvällen. Så jag fick servera och hålla i trådarna men också dricka skumpa och en snaps. Och dansa precis så galet som jag älskar att dansa. Sådär tokighetsdansning. Älskar sånt och att vara på sånt humör. Behövs inte ens alkohol till det utan bara ett såntdär bubbel i kroppen, sådär som när man är superglad och på övervarv.

Efterrätten var en glass och godisbuffet. Fanns massa godisar och sen vaniljglass med såser och fyllningar. Jag höll också ett tack för maten tal och börja med: "tack för maten den var god, bättre mat fick grannens ko, 8 spydde, 11 dog." Jag och några få skratta. Men jag tycker ännu också det var roligt.

Barnen var vakna superlänge. Tror jag tog Evilda till rummet med madrasser bak halv 11- 11 tiden när de andra tog glass åt sig och gav bröst så att hon somna (i bröstmjölken är det lika mycket alkohol som det är i blodet, som om det är 0, 5 promill så är det bara 0,5 promill i bröstmjölken och inte alltså procent). Sen fick barnvakten sitta där och kolla att hon sova. Micke satt också Sander och sova vid samma tid. Arthur hade ju megasvårt att somna och ville inte alls. Han var ännu vaken 1 och tror han somna först halv 2. Han spela på telefon där före och gjorde säkert nåt annat med, tiden gick så fort. Han somna sen så att han satt och titta på när vi dansa i Mickes famn och ögonen gick bara fast. Halv 3 starta vi hemåt efter att Evilda vaknat upp och sen var vi hemma 3. Natten var hackig och fick Evidla och sova igen efter att hon gnällde 8 men 9 måste jag stiga upp för då vakna Sander med. Arthur väckte vi 11! (Allt sommar tid) Jag var helt döslut igår.

Jag har eländigt lite foton, men hann inte tänka på fotande alls. Önskar jag sku ha fota godis/glass bordet, det var så fint.

Mamma!



Bevin. 


Jag var till frissan och mitt hår blev högt och jag hitta rött läppstift med. 

Jag var och hjälpa till före och Micke kom med barnen. Evilda hade både underskjortan och klänning fel väg, så att knapparna var framme. Jag hade köpt vita skjortan och tyckte att den såg kort ut när jag såg den på henne men hann inte reagera mera på det. Nästa morgon märkte jag att den var storlek 68 istället för 86 som hon egentligen sku ha. Jag sku säkert ha märkt det när jag klädde henne men nu gick hon i en många numrror för liten skjorta. Hennes skor hitta jag på loppis för 1 euro. 

Lägg till bildtext

Här hade han somnat, men sen vakna han när Micke försökte få honom till madrassen... Uthållig kille. 

Inga kommentarer: