tisdag, oktober 1

Dagislivet 2 månader senare

Nu har barnen varit på dagis i 2 månader och såhär var situationen idag.

Klockan 7 väckte jag barnen. Micke hade skolning i stan och var fast från 8-17, så jag förde dem till dagis före praktiken. Klockan 7.30 gick vi ut ur huset. På den halvtimmen åt jag morgonmål, fick kläder på barnen, Sander åt 2 rågbröd med ost och Arthur åt äppel och banan och lekte med legon. De får äta nåt före om de vill för de är vana att äta hemma och då vet jag att de fått i sig iaf nåt under dagen och de är lättare att få att samarbeta på morgonen om blodsockret inte är helt i botten. 7.41 hade vi gått till bilen och jag hade fått in barnen i bilstolarna. 7-8 minuter senare var vi på dagis. 10 före 8 gick vi in och barnen klädde av sig själv, jag satt deras kläder på rätt ställe, uppmana att kisa och tvätta händer och sen sa jag först hejdå åt Arthur och han sprang iväg. Sen hjälpte jag Sander och förde in honom i rummet, utböt några ord med en skötare, gav en stor kram och sa att jag älskar honom och att han ska ha en bra dag och så gick jag och han sprang till fönstret för att vinka. Där vinka han sen glatt när jag for iväg. Klockan 8 satt jag i bilen och körde iväg till Nummela. 20 över 8 var jag på plats.

Sånhär lämningar har vi som tur haft nu i flera veckor.

Sen starta jag från praktiken 15.30 (jag jobbar alltså helt enligt barnens dagisbehov och Mickes arbetslista, jag vill att de har max 8 timmars dagar, men imorgon är Micke hemma så då far jag ren till 7 på jobb och kan jobba hur länge som helst). När barnen såg mig var de inne i nån lek och sprang bara undan mig. Prata en stund med skötarna från båda sidorna och i bilen var vi 16.15 och idag var alla på gott humör i bilen (igår var en viss Sander inte det men han hade inte tyckt om plättarna som var till mellanmål och var bara vrålhungrig och protestera högljutt mot precis allt).

Slutsats: Barn anpassar sig och vänjer sig och det känns å skönt att det funkar. Tycker faktiskt om alla i personalen också och är jättenöjd med dem.

Dessutom tror jag att det också funkar bra när de bara är 3 dagar i veckan. De hinner återhämta sig (för det behövs, de går så på högvarv efter dagsidagarna) och lite vänta på att fara dit. Oftast är de 2 dagar i rad och sen nån dags paus och sen 1 dag. Eller andra vägen. 

Inga kommentarer: