lördag, oktober 26

En hel natt i eget rum

Inatt kom inget barn till vår säng. Inatt ropa inget barn på mamma*. Inatt sov barnen i eget rum och i egen säng från 9-7.10/7.30. Det har aldrig hänt. Och det kommer säkert aldrig att hända igen. Men nu har det hänt, så det kan alltså hända. Nångång.

Men har jag sovit en hel natt då? Nå nej. 2 tiden vakna jag och konstatera att ingen sen ändå ställt in den digitala klockan  som jag inte kan sova utan (jag vill genast kunna se vad klockan är). Så jag steg upp för att söka telefon för att ta reda på vad klockan egentligen var och för att gå på wc. Konstatera att klockan var 2 och att det var konstigt att ingen ropat för natten före det var det före 1. Tänkte ändå att de snart börjar för 3 tiden vill de senast till vår säng. Men sen vakna jag nästa gång 5. Fatta inget. Försökte få sömn igen men fasa för livlösa barn som ramlat ur sängen eller barn som börjat gå i sömnen eller liknande. Smög så tyst in för att titta till dem och där sov de så sött, satt täcke på dem och de fortsatte bara sova. Jag hade svårt att få sömn. Vakna igen 7 och fatta ännu mindre. 10 över 7 kom Sander uttassande och jag berömde honom så massor och var så stolt. För egentligen sku det ju nog vara så trevligt om de sku börja sova nätterna igenom. Sander har jag lyckats få och sova i egen säng i några nätter genom att själv gå och sova brevid honom halv 5 tiden (efter att jag sprungit in dit 2-3 gånger före det).  Arthur hade inte förrän inatt gjort det en enda gång och han var så nöjd över sig själv. Han konstatera att han var mera glad över att han kunde sova hela natten själv än vad han var över att skrinnandet gick bra.

Jag har försökt att inte pressa och tvinga Arthur för jag har märkt hur han har velat klara det då jag berömt Sander för det. Och gullungen Arthur har förklarat att han försöker men att man aldrig vet hur det går. Men på natten har det varit kisibrått och ensamt och allt möjligt. Men nu hoppas jag att det ska börja gå.


*Fast det visa sig sen senare att Micke nog före 12 hade varit in en gång för vardera barn, men jag låtsas som att det var onödiga gånger och att de ändå sku ha somnat om av sig själva.

Inga kommentarer: