lördag, oktober 12

Skrinskor

eller månne det är skrinnskor. Fast det ser dumt ut så satsar på att det är skrinskor. Ja. Skrinna och skrinskor.

Idag var Arthurs andra hippoliiga träning. Och orsaken varför jag ens föreslagit dethär åt honom är att han älska att skrinna ifjol på vintern, han for snabbt fram och älska att göra olika saker på isen, ville hela tiden bli jagad och leka olika lekar. Och mina ideer räckte inte till och min egen talang gjorde det faktiskt inte. Jag och Arthur är på helt samma nivå i skrinning. Och jag har alltid som yngre hatat att skrinna (för att jag inte kunnat) och tycker också därför att det är viktigt att Arthur lär sig rätt och att han tycker att det är roligt. Och därför gör det mig så lessen och besviken (på mig själv) att dagens skrinnig var en flopp. Efter halv timme ville han hem och då tog vi paus och jag fick honom lirkad tillbaka till isen men sen for vi ändå hem före det var slut. Och jag vet helt var felet ligger. I hans nya skrinnskor. Jag beställde höstskor från stadium åt honom och då var det -25% allt i webbutiken så jag beställde skrinskohjälm och skor med. Allt var passligt så vi höll det. Idag vässte vi skorna (och jag fick för första gången höra info om att det är skillnad på betten och att hans nu var i banan modell) och så fick han dem på sig. Han hade så svårt att stå på dem. Förra gången kom han igång och for riktigt hårt och föll eventuellt 1 gång men idag så föll han hela tiden bakåt och slog sig hårt och vanligtvis har han fått tag på balansen efter att han vinglat lite men nu föll han hela tiden. Och han hatar att falla och är den försiktigare typen så jag förstår honom så bra.

Och jag är så oinsatt i skrinning som man bara kan vara så jag hade ju ingen aning om att det är skillnad på någo bett. Men se här:
Hans förra skrinskor. När man böjar dem bakåt så hålls dem i samma position, man "kippar" inte med dem.

De nya. Man ser genast (nu iefterhand) att bettet är annorlunda. Inte lika mycket yta som tar i.

Och sen när man lite slintar så går det såhär. Och då faller förstås 4 åringen som skrinnar för andra året.

Så nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra. Hans gamla 31 går om man inte har yllesocka (eller har tunn yllesocka) men vad ska vi då göra med de nya 44 euros skrinskorna. Pengar växer faktiskt inte på träd just nu för oss och det var tänkt att vara en långsiktig investering.... Nå, en sak är säker. I framtiden köper jag bara nya saker där jag får personlig betjäning och av människor som vet allt om produkterna.

Månne man kan vässa dem pånytt så att bettet blir som i de andra?

6 kommentarer:

Linn Jung sa...

"Åka SKRISSKO!" som man alltid säger i Astrid Lindgren-filmer.

(fast skridsko med D är väl det korrekta?)

Michaela sa...

Tack! Den varianten tänkte jag inte ens på, men nu låter det och ser det ju nog riktigt rätt ut. Men det sku jag aldrig ha kommit på, det heter ju ändå skrinna. Konstigt egentligen att det är skridsko, ingen logik i det alls.

Anonym sa...

Kan man inte köpa skridskor från lopptorg?

Michaela sa...

Man kan och det har jag hittills gjort och det sku jag älska att göra igen. Men det kräver mera tid. Om jag är hemma 4 så vill jag inte genast rusa iväg till loppiset som stänger 5 eller 6 och eventuellt hitta nåt efter att gått där i 1 timme. Men om jag går på loppis och ser nåt jag tror vi behvöer i framtiden så köper jag det genast just för att man kan inte veta om det finns där sen.

Så ja, sku jag ha obegränsat med tid så sku det ju självklart köpas på loppis.

Anonym sa...

Om ni har ärende till Helsingfors så är det här ett ställe med bra utbud på använd sportutrustning

http://www.helsinginsportti-divari.fi/

-Nina

Michaela sa...

Jag har hört om den och jag vet precis var den är och jag har gått i Arcada i skola men ändå har det alltid varit för lång väg att komma dit och på nåt vis besvärligt eller för tidskrävande. För mig är osäkertheten omd et finns vad jag sökert tydligen ett stort hinder. Men absolut, där borde det ju finnas.