måndag, juni 8

Nära ögat situationer

Nu har barnen haft sommarlov i några dagar och vi har haft 3 nära ögat situationer ren.

-Igår gick jag ner för att sätta filtar på Evilda som sov ute, när jag kom in och gick upp för trappan så såg jag rök för då hade ena barnet hitta på att sätta plastsvärdet mot en het lampa och titta på när det smälter och börjar ryka. Där satt sen tre pojkar och titta på röken tills jag skrek till.

-Igårkväll sku vi förbereda för natten. Jag drog för gardiner och Evilda lekte med nya kökssaker och ena brorsan var i rummet. Mittiallt hör jag hur ena säger förlåt, förlåt och tar i famnen medan minstingen ont-skriker som en siren. Jag ser metallstången på golvet och förstår att den träffat henne i misstag. Hon skriker och sen börjar blodet rinna från pannan och barnet blir helt till sig när han ser hur tokigt det gick och Micke rusar upp och det är hysteri. Evilda lugnar sig nog rätt snabbt men eftersom det blev ett hack i huvudet och det blöder så far jag iväg med henne till jouren, jag hatar allt som är sår och vill gärna inte ens se på det. Micke blir hemma med två helt hysteriska pojkar, ena skriker för att vi ska fara iväg snabbare så att det inte går tokigt med Evilda och andra har så illa att vara över vad han i misstag gjort att han inte vet hur han ska vara. Jag var nog å helt skärrad men en skötare kolla relativt snabbt på det och Evilda var som vanligt och hon konstatera att lim inte sku hålla för Evilda rör ändå på det så det gjordes inget. Hon sov också helt normalt så allt ok där. Barnet som i misstag gjorde det tog det så hårt så imorse kom han inte ens ner och sa inget att han vakna utan gömde sig under vårt täcke och ville bara vara själv. Fick förklara så länge att ingen är arg på honom och att allt är bra och att misstag händer. Han berätta också senare att när han vakna så trodde han att det var en dröm men sen konstatera han att det nog var på riktigt... Stackarn! Han har också funderat om hon kommer ihåg vad som hände. Men sån tur att det inte träffa ögat, nära var det ju. 

-Idag så fråga Sander plötsligt efter snytpapper, när jag inte genast gav så börja han verka hysterisk. Sen slog det mig att han satt nåt dit och hade såndär blick att nej, inte nu igen nåt. Och då först blev det panik. Men han fick snabbt papper och tog i allt det gick och snöt ut en blodig hama-pärla. Han hade alltså satt in den dit och inte sagt nåt och sen börjat peta så det blev blod och sen först börja den fastna. Ifjol på dagis satt ju Arthur en xylitoltablett i näsan men kunde också som tur snyta ut den. 

Så ja. Detta på två dagar hemma. Undrar vad som ännu ska hända. 

Och Evilda låg så sött i Sanders famn på kvällen idag. Men sen tog jag kameran och sen låg hon ju inte mera... Sander är en sån gosgubbe nuförtiden. 






Inga kommentarer: