onsdag, juni 3

Inredningshjälp för barnens rum

Vi fixar hemma. Micke har börjat sin 3 veckor långa semester. Jag har lite dåligt samvete över dessa 3 dagar barnen ännu är på dagis då Micke också har ledigt, men tänker att det är bra för allas nerver och kroppar. Målfärg är ju inte så hälsosamt att andas och mina nerver klarar just och just av en Evilda i all denna yrsel, som tur sover hon 2-3 timmar på dagen. Mina nerver börjar ren vara trött på detta kaos här hemma och ännu är hur massa som helst ogjort. 

Men barnens rum. Det är stort men opraktiskt på alla sätt. Och där finns ren nu hur mycket färger som helst där, typ Mickes gamla turtles gardiner, en matta i massa färger, expedit hylla med gröna lådor och sen förstås alla leksaker. På väggarna är det tapet men på många ställen är den ren målad vit. Igår måla jag Sanders sida också vit, helt kallt bara över tapeten. Taket var så smutsigt och gick inte bort med målartvätt så måla det också. Taklisterna (sånadär hemska, fyrkantiga små) har också fått flyga ut och tillbaka kommer inga taklister. Golvlisterna blir också nya och vita. 

Men jag bestämde att största delen får bli vitt. Det är enkelt att måla i samma färg som det är och sen blir det för spräckligt om också det är nån anna färg. 



Jag målar bort allt det rosa. 


Såhär har det alltså sett ut nu när vi bott här i 3-4 månader. På tiden att det händer nåt åt det. 

Tadaa. Allt var vitt. (Och alla sov i vårt rum inatt, Sander i Evildas säng, Arthur på madrass på golvet och Evilda med oss)

Dethär är Arthurs hörna som ska renmålas till näst. 

Och den hemska hyllan ska flyga ut och legohörnan ska också få vitt över sig. 

Men detta är alltså mitt problem. Utifrån hylla ska koma ett långt skrivbord, Arthur börjar ju ändå skolan nästa år. Men väggen. Vad ska jag göra med den? 

Alltså denna vägg. Vad?
Först tänkte jag svart. Sen tänkte jag nåt mönster i svart så att nedre delen blir svart och det ovanför vitt. Sen har jag fundera på grått. Ute i hallen är det grått och finns ännu färg kvar, men det är också rätt tråkigt. Svartvita ränder blir för svårt att måla och tapet kommer dit inte. Sen har jag funderat på nåt kök system på andra sidan dörröppningen. Ett bord måste det komma ut från hyllan eftersom där är en såndär låda som göra att väggen inte är rak och med bord utnyttjar man hörnet vettigast. Men vad ska jag göra med väggen? Vit ska den inte vara. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Måla med griffeltavelfärg och sätt magnetfärg under. Då funkar väggen som anslagstavla där man kan sätta upp lappar med magneter och skriva meddelanden.
Joanna