lördag, juni 15

Dagens mums

När vi var i Gotland förra veckoslutet bestämde jag mig för att utmana mig själv och undvika sötsaker resten av juni månad. På Gotland blev det glass och alkohol och chokladbitar och starbucks sockerbomber. Före vi for var det varmt i Finland och jag åt en massa glass. Och jag blir så lätt fast i sockret så jag måste alltid efter en period med sötsaker avstå från det helt. Och det gör jag nu då. Inga kex, kakor, glass, bakverk, godis eller limsor (de sista två äter jag nog aldrig mera). Eventuellt nåt glas skumppa på midsommarn men annors inget. Sockrade yoghurtar har jag ännu ingen åsikt om, men kanske de sku gå igenom. Nå, men iaf. Undivka sockriga godsaker.

Och jag har nog inget problem med det sen när jag bestämt mig och sen när jag ser det som en utmaning åt mig själv. Då har jag motivationen att klara det. Med förbud klarar jag inget mera.

Men idag har en ändå varit en mumsig dag med massor sött och gott. Men utan nåt tillsatt socker. Sånt gillar jag.

Till mellanmål blev det idag en sånhär smoothie:
  • Halv avokado
  • 1 banan
  • Massa frysta jordgubbar
  • Halv burk kvarg&yoghurt (lidlprodukt)
  • 1-2 dl naturell yoghurt
  • Mjölk
Blev så otroligt, otroligt gott! Blev som iskall yoghurt till konsistensen och vi åt alla det med sked. 

Till efterrätt/kvällsmål blev det sånahär energibollar:
  • 1 dl mandlar och cashewnötter
  • ca 12 mjuka torkade dadlar
  • nån tesked kokosolja
  • 1 tesked kakaonibs
  • 2 teskedar kakaopulver
  • nån tesked jordnötssmör
Och det allt mixa vi och rulla i kokosflingor. Barnen älska dem! Jag måste lite se över proportionerna men smaken var jättebra.

Och dethär var ju jätte feta mumsigheter. Men största delen av fettet är ju från växtriket och är bra fetter (om jag nu fattat det rätt). Så det känns inte alls hemskt på nåt sätt. Och om jag ännu nångång föder ett barn och ska amma så ska jag satsa på en sånhär diet. Ett sista försök för att se om det sku ge nöjdare och mindre hungriga barn. (Men ännu  är graviditeter inte aktuellt. Jag ska först jobba och få skolan klar).

Inga kommentarer: