lördag, februari 7

Resefunderingar

Jag har resfeber delux (hjälper inte att mamma flyger iväg till Bangkok på onsdag..) och jag funderar och slår in resemål och datum på momondo.

För min plan har ju varit att vi ska göra en längre resa före Evilda blir 2 och för det så har Micke ännu 2 veckor pappaledigt som han kan ha samtidigt som jag, sen har han ännu 6 veckor som han kan ha då jag inte är föräldraledig. Så det finns alltså ledighet från hans sida att ta ut. Och jag hade ju tänkt det för en resa, en lång resa till först men nu funderar jag på en resa på ca 1 månad. Micke vill helst bara fara för 2-3 veckor och jag sku ju kunna vara 2 månader så 1 månad blir ju ganska bra kompromiss.

Men så har vi tidpunkten. Jag behöver mest resan på vintern. Och det blir min fylla 30 år resa. Men Arthur börjar förskolan och den är obligatorisk nästa år och då kanske det inte är så smart att vara borta en månad, fast jag nu tycker det ändå är mera lärorikt med resor. Så november är ett alternativ, för november är grått. Men så kommer man hem till julstök och så är det massor vinter kvar än. Och alla ställen är dåliga i november, eller potentiellt dåliga, monsunperioder och hurrikansäsonger eller regnperioder.

Andra alternativet är att fara typ 14 december och komma hem 14 januari. Men då är allt dyrare. Då är det jul (sku vara första julen i vårt hus) och sen så är julen bästa dagarna för barnen och sen kanske man sku missa julfester och sånt och dendär julväntan. Men julen är dyr så det sku vara helt ok att skippa den, och Arthur tyckte vi kan ta en palm och dekorera den.

Jag sku helst fara i januari men då börjar min semi kurs som jag ska skriva gradun på och det är supersträngt med närvaron och det kräver mycket arbete och det är en kurs som bara kan gås på våren så 18 januari måste jag vara tillbaka. Så det är alltså julen eller november som gäller.

Och vart? Jaa. Mexico är ett alternativ eller nånstans i Karibien. Jag sku villa prata spanska igen och träna på det. Asien är det andra som lockar, som alltid, Thailand är ju bara bäst men Malaysien och kanske Pangkor sku sitta fint, perenthien öarna har just då monsunperiod annars sku jag genast fara dit. Bali fundera jag lite på men de är inte så fina stränder. Funderar på kanske 3 ställen och sen att hyra hus. Koh Jum sku jag också gärna till eller Koh Phayam och av de mindre thailändska öarna i andamanska havet (?). Sen sku Singapore också vara trevligt att träffa. Men sen så sku lite mexikansk mat också sitta fint och där är ju också fina stränder. Och kultur.

Så svåra val och det är ren februari så det måste funderas på.

Jag hör gärna åsikter och tankar om du har några.

Inga kommentarer: