söndag, april 15

Framgångar och utvecklingsmoment

Jag har stor blogglust och få ut saker ur mig-lust men ändå aldrig tid att göra det. Så därför blir dethär ett rådd-inlägg med lite allt möjligt jag funderar på och har i huvudet.

Gällande utveckling och framåtgånde så är jag störtglad att Arthur äntligen går med på att gunga i nåt annat än babygungan. I vår park finns en babygunga och Arthur har bott i den och det har varit svårt att underhålla Sander under tiden. Nu gungar Sander babygunga hela tiden och Arthur hjuldäcksgungan. Arthur har under våra 3 simklubbsgånger utvecklats i vattnet nåt helt otroligt. Han rutcha ner huvudföret idag och for under vattnet. Lite gråtig och rädd blev han men for sen pånytt. Och ville sen ännu mera. Ungen som för 4 veckor sen blev hysterisk om det kom en droppe vatten i ansiktet. Sen får Arthur ibland på sig lösa långkalsonger själv. Det är framsteg det, för intresse att klä sig själv har han inte alls haft förr. Nu gjorde han det för att vi tog tävling om vem som först fått dem på.

Sander har blivit stabilare och kan snart börja vara med och laga mat. Han sitter nu i tripp trappen utan babystödet (han börja använda Arthurs stol som klätterställning så han kan istället klättra på sin) och kan stå på badrumspallen. Saker som underlättar livet lite. Däremot så finns det mycket projekt kvar med honom, projekt som jag inte alls orkar med just nu. Han somnar så sött i famnen efter att han i mörkt rum fått mjölk och jag pussat honom på pannan och sagt att jag älskar honom. Tar max 15 minuter, ofta 5. Och jag har så bra i minnet Arthurs 1 timmes nattningar mellan åldern 1 och 2 så känns skönt när det är rätt lätt nu, fast det är helt fel. Dessutom vaknar han nu varje gång han tappat tutten och det är inte så roligt så tuttskrället borde vi också bli av med. Men han är ett tuttmonster och när han så ofta har ont så har han fått ha den hur mycket som helst. Vanlig mjölk får han inte ännu heller utan dricker dyr ersättning. Han får så mycket luft i magen av det och han har ren helt tillräckligt. Ylar på natten och sen kommer luften ut. Hoppas bara att han före vi far till Italy dricker vanlig mjölk för vill inte släpa på ersättning dit.

Arthur och Sander är så söta just nu. Arthur är så snäll och gullig. Arthur visar åt Sander hur man ska äta och så hjälper han honom och berättar och visar saker. Och genast om Sander slår sig så tröstar han och pussar och pajar och kramar. Sen säger han nog också ofta att Sander ska sluta skrika om han gör det vid t.ex. påklädnad. Då förklarar jag varje gång att man får nog skrika om man är arg/lessen. Sen gungar de så fint på gungbrädet.

Jag ska börja träna nu på riktigt. Ska fara på länk varannan dag. Var igår och det var skönt. Om 4 veckor sku jag vela orka springa 7 km. Sen ska jag också ta itu med att bygga upp mitt företag. Bara börja göra nåt och sen se vart det leder.

Och nu ska jag gå och sova.

2 kommentarer:

pia sa...

jag tycker inte det är nåtnfel alls på era nattningsrutiner av sander. låter mycke mysigt för båda parterna! har ni hittat ett system som funkar så varför kråta till det? ;)

det är så roligt att läsa om era pojkars utväckling, i synnerhet sanders. Han är ändå bara 3,5 månad äldre än vår Malte, men jag kan inte förstå att han är så "stor" och duktig! jag ser ju vår minsting som 4 månader fortfarande ;)
stackaren kommer aldrig att få växa upp!

Michaela sa...

Gällande nattande så tänker också en del av mig sådär, medan den andra delen konstaterar att 1 åringar inte mera borde ha tuttflaska och att 1 åringar borde somna själv i sin säng. Och sen jämför jag ofta barnen och Arthur hade inte mera tuttflaska i samma ålder och han sluta också få mjölk före sovdags för han blev piggare av det. Kanske man sku ha en lätt sommar och ta tag i problemet på hösten, eller sen då det blir ett problem.

På 3½ månad hinner hända en massa!