lördag, september 24

Arthur 2 år


Kvart före 8 stega vi in med paket, ballonger och sång.

Det var inget liv i luckan. Inte ens en rörelse. Halv 6 var du upp på pottan och smatidigt passa du på att leka med dina leksaker i sängen, och jag måste ligga med huvudet neråt och ibland hålla dig i handen. Som tur somna vi båda om.Vi kom pånytt en kvart senare och då börja du vakna.
Pakete öppna du i sängen. Och gåvan var en succe!
Sen åt vi stort morgonmål. Du åt alla blåbär. Du fick två små hästar av Sander. Megapop dem med.
Och jag fick också min gåva (för imorgon är jag inte här). Ett förkläde. Hade önskat mig en sånt och blev positivt överraskad. Den rosa pottan hitta jag igår på kierrätyskeskus.


Kära älskade Arthur,

Jag är så glad att få vara din mamma, är så lyckligt lottad att ha dig i mitt liv. Du är en sån liten sötis och gör mig så stolt och glad så jätteofta. Ibland gör du mig också helt sinnessjuk, galen och arg, men det hör till. Det är jag som ska jobba på det. Du ska jobba på att växa, lära dig saker, uttrycka din vilja och bli en glad lite större pojke.

Du älskar grönsaker och frukt. Majs, ärter, (kokt) morot, tomat, gurka (fast inte kanten), paprika, päron, äppel, banan, annas, vindruvor. Du sku kunna äta hur mycket som helst av det och det är alltid det du vill ha mera av och som är slut först. Potatis är inte riktigt din grej, men pasta och ris nog. Ditt köttintresse varierar stort. Helst ska maten serveras så att det inte är såsigt och oigenkänligt, utan allt för sig. Smör försöker du alltid äta direkt ur burken och oftast slickar du bara smöret från brödet. Ketchup sku du också kunna äta bara sådär. Du har nu fått smaka på glass men godis eller choklad har du inte ännu fått. Att äta själv behöver du ännu träna på och oftast hjälper jag dig till slut med egen sked. Du har just fått börja dricka från egen mugg efter att du hela sommaren bara hällde ut allt.

Du sover 1½ h på dagen och 10 h på natten. På dagen sover du i vagnen och på natten i egen säng. Du har varit utan blöja i över 1 månad du och utan tutt hur länge som helst. Du tycker om att läsa böcker och att se på tv. Ditt ordförråd växer varje dag och det är helt otroligt hur mycket du förstår och kan. Idag fick du "kiite" (pakete) och du vill dricka massa "vatti" (vatten) före du somnar.

Du är en jättesöt storebror och kompis. Du kramar och pussar rätt försiktigt och bara ibland kastar du omkring dig saker. Du delar också med om man förklarar varför, i alla fall med nån av de saker du har. Ibland tycker du att Sander varit för mycket i famnen/nära så då klämmer du dig bara emellan och tar din plats. Så sött så.

Du har inlett sin själv-period och allt ska göras själv. Du knäcker ägget själv, hyvlar osten själv, vill hälla mjölken själv... Du klappar dig på magen och säger "Arthuu" och så tar du över. Som tur blir du inte arg fast jag sen också hjälper till lite med en hand. Och sen när du märker att det inte går så säger du "mamma" och sen lämnar du det.

Du är nog en jättehärlig individ. Älskar dig så.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis på 2års-dagen Arthur!
H.Emma & Alex

Katarina sa...

Grattis!!!

Tanja sa...

Härligt brev åt Arthur! Gratulationer ännu den här vägen också, och till dig med. :)

Jag har i Emils babybok ett uppslag var det är meningen att skriva ett brev för honom. Jag har länge tänkt göra det,men inte vetat eller hittat på hur jag ska börja det och vad den ska handla om. Tanken är att han sku läsa den sen när han är vuxen. Och tänk om de sku hända något åt mig, så då sku det också i princip vara mina sista ord åt honom.. så det blev lite höga krav på brevet och har inte lyckats skriva den.
Men nu blev jag inspirerad! Ska sätta igång genast nästa vecka. :)

Michaela sa...

Bra att du blev inspirerad! Skriver så mycket blogg så kommer nog aldrig att orka läsa igenom allt men tänkte att jag kanske sku börja skriva brev vid årsdagen, det säger ganska mycket om vad som hände just då... Men att skriva ett brev, som möjligen sku kunna vara det sista, det verkar helt omöjligt. Lycka till!