onsdag, januari 7

Egen säng

Dethär är nu första kvällen som Evilda fick/måste sova i egen säng och dessutom tyckte jag att hon måste somna själv i sängen och inte vid bröstet eller i famnen.

Nå, sängen är ganska exakt 20 cm från min säng och jag var hela tiden brevid och gunga hennes rumpa och paja henne. Hon har brukat somna själv i vår säng när jag legat brevid henne men nu har hon en stund haft svårare att somna för hon vill bara sova på mage men tappar sen tutten eller börjar träna på att krypa. Och det var också orsaken varför jag "sökte" fram hennes säng (alltså tog bort alla flyttlådor som var i den). För hon har på natten vaknat och börjat krypträna och klätterträna och fast vi har en liten kant mellan mig och golvet så är den rätt låg och jag vill sova och inte vakta att hon faller över. Dessutom så måste man vara extra försiktig på kvällen när hon sovit i vår säng för annars kan hon tyst vakna och falla i golvet. Så det känns tryggt med lite extra kanter. Och bra om hon nu sover 1 timme där och sen resten brevid mig.... Men fast mina alla barn är rätt lika (och Evilda är en sån kopia av baby-Arthur, de ser helt lika ut) så är Evilda på ett sätt lugnast. De andra sku ha fått hysteriutbrott om jag inte sku ha tagit dem i famnen, det sku ha blivit panik och jag sku ens aldrig kunnat sätta ner dem efter att det hade blivit panik. Men Evilda grät lite när hon tappa tutten eller när det inte var roligt, men aldrig nån hysteri och aldrig längre stunder. Nå, det tog nog över en halv timme före hon somna men hon somna till slut.

Inga kommentarer: