söndag, januari 11

Evilda 6 månader





Arg när jag inte får kameran. Men så söt ändå. 

Ja, idag var då den stora dagen. 6 månader. Ren! Vart har det gått. Har nog inte igen en gång hunnit med. Men denhär gången har jag mest njutit och bara tagit det lugnt och låtit saker vara och inte stressat med henne. Eller det har jag ju inte hunnit när det hänt så mycket annat. Och jag läste om Arthur som 6 månader och Sander som 6 månader och är helt chockad. För det första har de bara ätit 2 gånger per natt och det gör Evilda definitivt inte. Sen har jag tydligen gett brödbitar (!) åt Sander ren och båda har suttit i matstolen. Evilda har en gång fått peta på kokt batat och nu är hon igen tillbaka i newborn setet för det blev så klottigt när hon satt i stol och det såg så tungt ut... Evilda äter oftast 4 gånger mat per dag och jag ammar sådär en miljon gånger (nå kanske 10-12 gånger). Arthur hade jag ammat 2-3 gånger och Sander amma jag ju inte alls.

Sander satt stadigt och stod på knäna och åla framåt och var sån hypersuperbaby att jag inte kan fatta att han bara var 6 månader.  Arthur var stilla men det tog ju bara några veckor och sen börja han också. Evilda ålar ju nog jättebra framåt och speciellt allt papper sku hon villa äta, hon dras till wc:n och kalle anka korgen. Arhurs och Sanders legon är också pop. Sitta har hon inget hum om men idag så försökte hon nog stiga upp mot en låg pall och det sluta med att hon slog huvudet mot ett skåp. Måste väl ta skyddshjälm i bruk.

Hon sover också 3 gånger per dag, ibland bara 2. Hon sover ute i vagn och har de senaste dagarna sovit 2 gånger nästan 2 timmar och sen en kort kvällssömn än. Hon äter kanske halv dl mat per gång och är nu inte alls så förtjust i mat. Inga bitar får det vara och rinnande ska det vara. Jag försöker laga mest själv men använder färdigt grötpulver och färdig plommonpure och också andra fruktpureer.

Jag är mest överraskad över att jag ammat också Arthur så lite vid 6 månader. Och det är nu amningen som jag funderar rätt mycket på. Jag bestämde mig denhär gången att ge det allt, så att det sen inte var fast i mig. Och därför har jag inte velat låta det fara och har alltid varit hemma för att amma henne. Men det låser ju mig rätt mycket och gör att Micke har rätt lite aning om hur Evilda funkar. Sen så är det rätt irriterande att mata med 2 timmars mellanrum hela natten igenom. Sen så börjar min skola snart igen och jag ska vara borta hela dagar ibland. Så jag kommer inte alltid att kunna amma, och kanske det är bra. Från ett förhållandeperspektiv sku det också vara bra om jag sku sluta för det finns ingen sorts lust så länge jag ammar. Men jag har tänkte om jag ännu sku amma under vintern och sen till våren sluta (snyft, snyft, snyft-kommer aldrig att amma mera!) för då ger solen också mera kraft och jag kan börja länka och få en stark kropp. Tror vi ska börja med att Micke får ge första nattmålet som flaska så att jag sku få sova lite mera.


Inga kommentarer: