måndag, mars 23

Kryssningen

Vår kryssning var bra. Och det kändes som en paus i vardagen vilket var skönt. Barnen tyckte att det var roligt och allt gick ju nog på deras vilkor.
Vi åt buffet när vi for och den var faktiskt jättegod och fräch på alla sätt. Barnen åt bra 3 rätter och vänta fint. Sen hann vi leka lite och gå i tx freen och sen var Sander trött. 20 före 9 släckte vi lampan men Arthur somna först 10. Vi var inte ens på mumindisco denhär gången.

Vi kom på söndagen till Stockholm och när vi gick till morgonmålet 7 (svensk tid) så var det helt fullt ren. Båten var full med barnfamiljer. Och jag är ju inte riktigt så glad när det är massa människor för det blir ju så hössligt. Vi tog bussen till Junibacken och det med var hössligt. Det var ju helt superfint där och barnen såg två teatrar (som var toppen) och vi åt lunch och kaffe där och jag handla pysselböcker. Sen for vi tillbaka till båten och vila lite i hytten. Evilda hade då sovit när vi for från båten i ca 20 minuter och när vi kom tillbaka ca 40 minuter. Det var hennes dagssömner den dagen! (Hon sover vanligen 3-4 timmar)

Sen gick det fel. Vi borde ha gått till buffen där vi hade bordsreservation. Men eftersom det kvällen före var hössligt så beslutade vi nu ändå att gå till den italienska restaurangen. Och eftersom mitt mellanbarn var trött så funka det inte bra. Han föll från stolen och fick mat och mjölk att flyga och mina nerver börja vara slut. Jo, han var trött men borde ändå kunna bete sig någorlunda. De andra två barnen betedde sig helt toppen. Nå, vi fick maten snabbt och kunde snabbt gå bort men buffen sku nog ha passa bättre för oss (och där får man ju glass!). Sen gick vi igen till hytten där barnen fick bygga upp legosakerna de fick och både Sander och Evilda sov ren halv 9 finsk tid (halv 8 svensk). Hela hytten sov senast halv 10! Och halv 8 börja vi vakna. Mata ju nog Evilda på natten några gånger och bara efter Åland blåste det så att båten gunga.

Hytt på 10e våningen.

Sitt skruttan. Som börja resan med att skita ner precis allt (hon hade haft lös mage dagen före men det hade ren lätta). Så i terminalen så fick jag dra bort allt och det var skit allestans. Skojigt. Men det var ända gången. 


Arthurs huvudrätt på buffen. Kött mannen! (Nå han åt ju nog inte allt)

Pappa var och hämta efterrätt. 

Sanders efterrätt.


Krama mumin!


Lekrumshäng



I muminhuset på Junibacken



Muminhuset på junibacken.

Junibackens sötsaksbord


Micke var glad när jag satt klänning på Evilda. Han konstatera att alla trott att hon var en pojke. Jag tycker bara att det är bra. Alltså bra att flickbeibisar inte alltid blir bemötta som just flickbeibisar, utan som bara beibin. 


Så nu ska jag orka 8 veckor skola till med dethär. Och sen ska jag börja planera en riktig resa. Där man kommer bort och där man bara kan ta det lugnt i några veckor. Billigt och varmt och bra ska det vara.

Inga kommentarer: