onsdag, april 22

Vardagsbilder


Min förstfödde är helt hurja på att rita. Och han underhåller sig själv med att rita hur länge som helst och gör det varje dag och jag köper pennor och han får använda hur mycket papper han vill osv. Denhär bilden är så detaljrik och han har helt själv kommit på precis allt till den, t.ex. att typen har bälthållare och så, det är nån sorts ninjago. Fundera om jag borde anmäla honom till Lojos bildkonstinstitut (många från dagis går där) men sen så är han så bra på att hitta på själv saker så vet inte om jag vill sätta ut 300 euro i året för det. Dessutom så värderar jag tyvärr mera rörelseaktiviteter för mina barn har så mycket energi. Sander gillar också att rita och har nu börjat rita riktiga gubbar så de kan sitta och rita hur länge som helst. Yes! (Och jag blir bara lite irriterad ibland när det är papper och pennor allestans utspritt) 





Arthur och Sander har börjat få veckopeng. Orsaken var väl den att de vill köpa typ legon och så och de har ju inga pengar. Sen så vill jag att de börjar hjälpa till mera hemma och på nåt vis fick jag sen iden om veckopeng. Dessutom så kan man ta av Sanders pengar om han på flit söndrar nåt, det är iaf nåt som får honom att förstå att man inte kan söndra saker utan konsekvenser fast hn är på det humöret, dessutom är det oftast Arthurs saker som far. Så nu är dealen den att de ska göra vad man ber, typ duka bordet, skära paprika, kolla efter Evilda en kort stund, ta saker från kylskåpet osv. och då får de en gång i veckan 2 euro. Tycker det är lite väl mycket, 1 euro sku kanske ha varit ok, men då sku det ta 20 veckor att få ett 20 euros legopaket... Nå. Jag och Arthur och Evilda var på lördagen gående till Prisma och Arthur gick själv in i Lindex när jag gav fruktpure åt Evilda utanför (ungen som borde sovit men inte somnade). Han kom ut och sa att han ville ha lippisen och en t-skjorta. Sen kom vi överens om att han betalar hälften med veckopengen och hälften betalar jag. Känns som att Arthur börjar vara i rätt ålder för veckopeng så kan han börja lära sig att allt inte går att köpa som man vill ha och man måste fundera på vad man mest vill ha. (Deras första 2 euro gick till en såndär maskin med bollar och så får man ut nån kräsä...)




Evilda har börjat gå mera och mera, och kan nu ren gå kanske 2 meters sträckor. Hon är så söt när hon gungar fram. Alla är förstås jättestolta över henne och uppmärksammar det hela tiden. Denhär mattan är från Ikea och den är typ plast och jag gillar den massor. Den hålls ren och är fin. 

Inga kommentarer: