torsdag, juli 12

Å denna juli-dag då?

6.30. Arthur skriker "stiga opp, stiga opp, stiga opp, stiga opp", men eftersom han somna efter 10 är det faktiskt inte dags att stiga opp. Men han är omöjlig och för att inte väcka Sander som igen krävt uppmärksamhet och pajning och bärning flera gånger inatt så stiger vi upp. Jag lägger mig på soffan och han kommer brevid. Han sover 3 minuter senare. Jag går till egen säng.

8.15. Jag vaknar och stiger upp. Öppnar gardninerna i vardagsrummet och Arthur vaknar. Sander vaknar 10 minuter senare.

9.20. Efter lite morgonmål (gröt med jordgubbar åt Sander, skorpor med smör åt Arthur och smörgås med ost och tomat och kaffe åt mig) går Micke ut med barnen. Jag är lite på nätet och söker flyg till Tyskland. Läser också om Koh Tao, det är min nya Thailand-destination. Efter nätsurfande plockar jag undan, städar i köket, tvättar kläder och förbereder lunchen. Det blev nypotatis, halvkokt morot och ugnslax med citron.

10.45. Micke kommer in, barnen vill ha mat men den är inte färdig än så de får morotsbit och går ut på terassen. Jag sätter maten upp på bordet åt dem och så får Micke ta över och jag far på länk. Blev en 9,3 km länk. Svettigt var det.

12.45. Jag kommer hem och Micke sätter samtidigt Sander och vila dagssömn. Jag äter mat och går i duchen. Äter glass med jordgubbar efter det när Micke försöker få Arthur att somna. Klockan 2 somna Arthur, vanligtvis är det 2 vi väcker honom, men nu får han sova till 3. Då vaknar Sander också.

15.30. Efter mellanmålet (banan och jordgubbar) går vi till biblioteket. Micke kommer efteråt och så kommer vi hem tillsammans och följer honom till bilen. Han far på nattjobb från 17-08. Låna från bibloteket boken silmäruokaa och den är så inspirerande. Funderar på att laga kåldolmar.

16.30. Kommer in och läser sagor på terassen medan jag förbereder middagen. Blev kokt ägg, majskolv och tomat åt barnen. Gjorde det lätt för mig själv och alla åt glatt. Jag var ännu mätt.

17.30. Kastar byteskläder och ABC-kex i en plastpåse och så går vi (Arthur cyklar) till stranden. Barnen leker med båtar, jag njuter av kvällssolen och plaskar med barnen i vattnet. Båda vill att jag ska snurra dem i vattnet. Sen kommer Arthur på att man kan rulla sig i sanden efter att man blivit våt och så gör Sander det efteråt. Där ligger sen två helnakna trollungar på rygg i sanden. Älskar sommar! Barnen äter kexen och torkar och så kommer vi hem och de får gå i duschen.

20.00. Kvällsmålet blev sent på grund av strand, kex, duschen. Båda åt havregröt med smör. Det åt jag med. Sen lite muminmusik, sagoläsning och broderlig kvällsbus.

Sander är mumintokig så vi sökte fram musiken och nu älskar Arthur det med. Men när man spelar musik från datan så ska båda sitta och titta på skärmen fast det inte händer nåt där.

21.20. Sander somnar. Och medan jag skrivit dethär har jag sprungit in till Arthur tusen gånger som ikväll använt frasen "ja vill va me mamma" och sen hela tiden ropat på mamma. Gissar på att han somnar nu, klockan 21.55. Nu ska jag läsa lite bloggar och fortsätta studera Koh Tao.

Inga kommentarer: