måndag, juli 23

Enklaste brödet

För en tid sen fråga jag på bloggen om bra lätta brödrecept och efter det skicka en bekant ett jättebra brödrecept på facebook åt mig. Jag har lagat det brödet säkert 10 gånger ren. Det är så enkelt och jättegott och det kräver typ 7 minuter av min tid. Rekommenderar det varmt om man inte vill knåda.

Behövs:

25 jäst (halv bit)
1 tsk salt
1 tsk honung
4 dl ljummet vatten
8 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön

Sätt salt, honung, smulad jäst i bunke och bland ut med lite vatten. Sätt i resten av vattnet. Blanda i frön och mjöl. Låt jäsa på dragfri plats 1-2 h (t.ex. medan man är i parken med barnen) under duk. Behöver alltså inte alls knådas.

Sätt bakplåtspapper på plåt, stjälp ut degen och sätt på duken. Värm ugnen till 250 grader medan degen jäser. In med brödet och låt det vara 10-15 minuter tills temperaturen sänks till 125 grader. Grädda ännu 40-45 minuter. Ta ut, lägg på galler med duk på.

Går inte att misslyckas.

4 kommentarer:

marica sa...

Jag ska defenitivt prova. Hembakt bröd är ju the shit. Mums.

Michaela sa...

Och dethär är så skitenkelt och jag tycker det är gott! Brödkryddor kan också sättas med, 1 tsk, typ fänkål/ anis/kummin, men har inte provat med det för har alltid glömt köpa.

Mirella sa...

Delar du degen i två bröd eller blir det endast ett bröd av degen?

Michaela sa...

Jag gör bara ett bröd av degen. Häller upp det på plåten direkt från bunken.