onsdag, november 28

Julklappar

Arthur förstår sig på julen nu. Han vet att man får julklappar och han vet att tomten kommer (undrar hur eftersom vi inte pratat om det och vi inte ens planerat att ha nån tomte...). Han suger in sig allt från omgivningen och läser massa leksakskataloger och ser att det är julbilder på konfektaskarna i butiken. Vi talar mycket jul och jag försöker förklara att det är en familjefest och man är tillsammans och äter gott. Vill inte att julen enbart ska vara mycket julklappar. Men han talar nog om att han vill ha massor paket och han vill ha det och det och jag förklarar att man inte kan få mycket för det ska också räcka åt andra barn. Då konstaterar han bara att tomten ska köpa mera paket! Nå, men iaf så vill jag inte att det ska bli berg av paket som bara öppnas och kastas bort så att nästa kan öppnas. Paketöppnande är ju roligt men jag vill att sakerna ska uppskattas och att man ska vara tacksam för det man får och inte bara villa ha mera och mera.

Så vill jag. Men sen vill jag också ge allt vad de önskar sig. Arthur sku villa ha plastdjur som han såg i S-market en gång, sen sku han villa ha en angry birds slickepinne (för pappret är så fint!), sen ville han ha en svart cykelhjälm när han såg ett annat barn i parken ha det (svart är hans favoritfärg) och sen vill han förstås ha en stocklastbil med lyftkran. Sen hade jag tänkt att tågbana sku vara roligt att ha hemma och så finns det ju massa böcker som är roliga och pussel och spel och en massa annat!

Siu kranbil
Men nu är det så att de får varsin julkalender. Det är ju ren jättefint. Sen har jag pussel åt båda som jag hittat på loppis. Sen har jag köpt en siku kranbil åt Arthur och en traktorgrävmaskin åt Sander. Sen hitta jag en biltransportbil som har ljud och 4 bilar för 5 euro på loppis så det får Sander och så måste nog Arthur få en stockbil för han önskar det så massor. Och sen ger mamma angry birds pyjamasar  har jag bestämt och beställt (kommer att uppskattas så av två angry birds fantaster!). Och det tycker jag att är helt tillräckligt. Och sen är det ju så att båda måste få liknande saker och sånt som det tycker är det bästa för annars blir det såna strider. Om Arthur får stockbil och Sander inte sku få biltransportbil så sku stockbilen vara sönder efter 1 dag.

Och nu när jag läst vad jag skrivit så konstaterar jag att jag nog har helt jätte biltokiga pojkar. Men det är precis vad de är. Fordon är det bästa som finns!

Annors så vill Arthur också ha sjörövarkaka till julen, men det blir nog inte av.


Inga kommentarer: