fredag, november 30

Pojkfärg

Jag har inte tidigare riktigt förståss dethär med varför det är så stor grej och diskussion om flick- och pojkfärger och olika kläder och leksaker. Har upplevt att föräldrar i min omgivning har en ganska liknande syn som jag på det, vilken är nåt i stil med att könsolikheter behöver inte lyftas upp (men inte heller förnekas), alla färger är till för alla barn och att barn ska få tycka om precis vad de vill och leka med vad de vill och att man ska försöka undvika att lyfta frams pecifika kön för specifika saker. Har inte pratat så mycket om det men antagit att min omgivning ser det rätt lika.

Men igår förstod jag. Och jag blev faktiskt så chockad. Trodde inte att sånt existera mera. Jag var på Stockmanns leksaksavdelning i centrum. Där gick en 4-5 åring med sin mamma. Mamman såg ut att ha det bra ekonomiskt och var inte jättegammal och såg ut att bry sig om sitt utseende. Flickan verka glad och de verka ha det trevligt tillsammans. Så inget fel där. Men så titta flickan på en barnklocka och mamman fråga nåt i stil med "är det där riktigt rätt färg åt dig?" Då håller flickan i en blå klocka som är utformad som en katt och har oranga detaljer. Så tar mamman en ljusröd och säger att "denhär är bättre för att detdär är en pojkfärg." Och jag kommer inte ihåg diskussionen ordagrant. Men hon använde orden pojkfärg om den blåa klockan. Och jag blev bara helt pafff. Så det är alltså föräldrarna som ser till att "pojk" och "flickfärger" går vidare.

Och kanske mamman inte ville att flickan sku ta den blå klockan för den sku då inte matcha hennes kläder (sånt är ju viktigt för vissa föräldrar) men att göra det med motiveringen att det är pojkfärg är sååå dumt. Det finns inga flick och pojkfärger, alla färger är för alla!!!



1 kommentar:

Pia sa...

Ja men gud, säger faktiskt folk sånt åt sina barn? Lite tycker man ju arr föräldrar sku kuna tänka också!