tisdag, december 24

Julafton 2013

Micke nattar nu barnen och mamma har just farit hem. Julafton 2013 är över.

Och vi hade första gången julgubbe, kanske också sista, ivern var sen sist och slutligen inte så stor. Och barnen var så bekväma med tomten fast jag snabbt jaga iväg honom till andra barn. Och sen när vi öppnat alla tomtens paket (1 åt alla vuxna och 3 åt barnen på man) så sa Arthur "julgubben var kanske Alex. Man vet aldrig...". Och han hade ju så rätt. Mamma och Micke sa nej, nej, medan jag lugnt konstera att Alex kanske var hans hjälpreda, man vet aldrig (jultomten borde ju också kunna ha hemliga hjälpredor...). Jag vill ju inte lura barnen, men å andra sidan är det roligt med lite spänning och magi. Fast detdär med tomten som bara kommer till snälla barn och tomtar som ser allestans har jag också i år kunnat hålla mig ifrån, och det väger mera i min värld.

Barnen hade ingen ro i matbordet och Sander mest yla. De fick snabbt gå till rummet och leka med sina nya saker och jag, Micke och mamma kunde i lugn och ro smälla i oss en massa fisk. Mamma hade köpt helt otroligt god gravad fisk och rökt fisk av en torghandlare. Det bara smalt i munnen.

Sen blev det mera klappar som barnen fick från de riktiga givarna och sen tog vi lite glasspaus (de har väntat i många dagar på att få glass som efterrätt efter julmiddagen) och sen öppna vi ännu lite till. Börja önska att paketen sku ta slut nångång och då gav vi inga själv förutöver dem tomten gav.

Sen hann vi ännu leka lite och så var det sovdags. Nu sku det ju vara roligt med en bra film och lite god choklad, men jag är så mätt och sen så lockar sängen med....

Och imorgon är min favoritdag på hela året. Då får man slappa och gå i pyjamas fast hela dagen. Bara ta det lugnt, leka med nya leksaker, se på filmer och äta julmat från kylskåpet!

Och så lite bilder:

Tomten!
Barnen tittar nyfiket in i tomtens påse som han fick lämna där och gå vidare.

Sen börjar vi sortera klapparna.

Sander fick en ljudförande Blixten bil och mamma skär upp fisk.

Vi skåla i pommac för ingen hade tänkt att köpa skumpa.

Arthur fick sin önskade batman-gubbe av tomten.

Julservetter hade jag inte tänkt på...

Sander fick tågbana av mamma. Jättelyckat!

Arthur fick stålmannen lego. Han älska!

Barnens gemensamma julklappar.

Arthurs julklappar.

Sanders julklappar. Han fick också blixten dräkten och kalsonger och ett likadadant gult hammarpysselpaket som Arthur som jag glömde fota.

Jag fick också saker. Och nu märker jag ju att jag glömde mitt te och min mysli. Pannlapparna var bara super för våra gamla var riktigt äckliga.

Inga kommentarer: