onsdag, december 25

Juldagen








Juldagen blev kanske inte årets bästa dag sen ändå. Jag försökte nog, men förutsättningarna fanns inte riktigt där sen ändå. Vi börja lugnt med lek med nya sakerna hela morgonen. Sanders tågbana (en såndär tågbana Lidl hade på erbjudande nångång före jul som jag tipsa mamma om) var en stor hit, speciellt tåget som kör själv. Fast Sander är lite för hårdhänt och lite för självständig så knappen som bestämmer om tåget går eller står är ren helt löst och lossar mest. En annan toppen grej var geometriska bitar, spikar, hammare och plattor som vi hitta i Tyskland med Micke. Det var från 4+, men Sander älskar att hamra så jag visste att det krävdes två såna. Och jag hade helt rätt. Sen har vi spelat larv spel, lekt med playmobil draksaker och tittat på början av Peter Pan (fast barnen ville inte, de tyckte det var så skrämmande, men eftersom jag inte trodde att den sku vara så skrämmande satt jag på den ändå och satt med och såg och sådär 50 minuter in i filmen var de helt fast i den och det hade inte hänt nåt speciellt skrämmande).

Men, det märktes på barnen att det varit för mycket hemma och innedagar. På måndagen var de väl inte alls ut (förutom butiksresa) och igår sådär 45 minuter. När mamma var här med dem var de inte heller så mycket ute. Så, Sander höll på att dra ner hela huset och det var bara att gå ut i ösregnet. Så 45 minuter stod jag i regnet i parken och såg på hur de sprang i vattenpölar och grävde diken och körde lastbilar. Sen var jag dessutom en annan gång ut och rasta dem och då var vi säkert 1½ timme ute och gjorde cykeltur och parkhäng. Och jag kan inte förstå att det är jul nu. Det har ösregnat i 3 dagar nu. Så lite jul ute som det bara går.

Och sen så for Micke på jobb till 2. Sander fick inte sömn och vila inte idag och det gick helt bra, ända tills det blev kväll och jag trodde de sku somna blixtsnabbt. Men nej. Det var mest kaos. Och jag som inte nattat på länge har blivit så irriterad. Så juldagsharmoni. Nej. Men det kommer andra dagar och det kommer flera juldagar.

Inga kommentarer: