onsdag, december 25

Reserutten

Nå nåt fiffigt har jag ändå gjort idag. Jag har reserverat resans hotell och alltså då också bestämt vart vi far.

För mig är det så mycket enklare att ha allt klart. Jag vill inte på resan sitta och surfa och söka utan jag vill veta vart jag är påväg och sen bara ta det lugnt och hoppas att det är bra och om det inte är så sen göra det bästa av situationen.

Vi har 15 nätter i Thailand och nu har jag bestämt att vi är de 4 första nätterna i Mae Phim (ca 2-2½ h från Bangkok). Där har vi stor simbassäng och där ska jag gå på marknad och sen kanske vi gör nån vattenfalls/tempel utfärd. Efter det blir det 10 nätter på Koh Samed (kort båtresa från ställe som är nära Mae Phim). Där ska vi hänga på stränder, åka båtar, besöka sköldpaddor, Micke ska kanske dyka och jag ska lära Arthur snorkla (månne det sku gå ren?!). Mest strandchilla bara. Koppla av och äta gott. Bo på stranden i en bungalow och äta middag på stranden på madrasser. Det är en perfekt semester för mig. Sen den sista natten spenderar vi i Bangkok före vi flyger hem. Lärde mig så mycket från ifjol. Hemresan är tung och då vill man inte ren ha rest i några timmar. Men Bangkok är inget för mig just nu, speciellt inte med barnen. Om jag är utvilad efter strandhäng så vill jag inte in till en kaosstad och se efter barn som inte vill hålla i händer. Och thaikläder går inte på mig och sen behöver vi nog inte nästan nåt, så shopping känns onödigt. Så jag föredrar stranden framom hetta och stress i storstad.

Just nu är jag mycket nöjd med upplägget.

Och jag är nöjd att jag nu reservera. Vi kan inte ha ett 2 personers rum mera. Vi måste åtminstone ha en säng till och det får man inte allestans. Barnen kan inte ännu ha ett helt eget rum för de sku vara så skrämda och ska ändå bara vara nära (kommer själv ihåg när jag var 10+ i Thailand och vi hade eget rum. Jag var så orolig och skrämd och livrädd för gekkona).  Sen är jag rätt kräsen. Det ska vara nära stranden, ha pool (mest för barnen och variation), det ska inte vara ett högt hotell och det får inte vara för fint. Det ska vara rent, men ändå lågt och mysigt. Morgonmål på stranden i sneda stolar är det jag vill ha. Och nu reservera jag just sista rummet för det så det känns bra.

2 kommentarer:

Michaela sa...

Via vilken sida bokar du hotell? Sitter och planerar för att åka Januari 2015. Ett tag dit men vill gärna ha lite koll på läget :)

Michaela sa...

Jag bokar egentligen via massor. Jag läser kommentarer från en massa sidor men hotels.com har jag ofta bokat från (man behöver sällan betala genast), sen booking.com. Nu använde jag också agoda och sen har jag använt sawasdee. Jag har aldrig haft dåliga erfarenheter av nån.

Men många sidor kan ha samma hotell och ibland är nåt slut på en sida men finns på en annan och sen kan det vara olika pris eller olika mängd personer som ryms in.

Det är en lång process när jag söker hotell och använder google massor.