söndag, september 14

Full nytta av systemet

Jag är uppfostrad till att inte utnyttja årt socialsystemet men nu gör jag det ändå och det orkar jag inte analysera nåt mer. Jag ser detta inlägg mera som i att jag vill alltid göra de bästa och mest optimala beslut och inte mjölka systemet på pengar.

Vi talar alltså Fpa och pengar.

På våren var jag arbetslös nån månad och som arbetslös är mammapengen typ 870 euro/månad medan den som studerande bara är 600 euro/månad, därför löna det sig för mig att vara arbetslös (vilket jag ju också var för jag var klar). Jag hade inte tänkt söka studiestöd för tänkte att jag inte får ihop tillräckligt med studiepoäng, nå jag ändra mig och sökte. Tänkte att 240 euro alltid är plus. Nå, fick snabbt beslutet och det visa sig vara 300 euro/månad. Jee tänkte jag. 300 extra, det ska sparas! Tills jag nästa dag fick hem brevet att nu är jag studerande och då är mammapengen 600 euro/månad. Var först förstörd tills jag räkna ut att jag går 30 euro på plus med mammapeng och studiestöd, dessutom betalar man 10 % skatt på studiestöd och 20 % på mammapengen. Så det blir ju mera i hand. Sen så räknas mammapengen som inkomst för dagisavgiften medan studiestödet inte räknas. Så nu kanske jag också får ner dagisavgiften. Så slutet gott sen ändå. Nu måste jag då bara kamma i 45 sp i år.

Inga kommentarer: