tisdag, oktober 21

Dyrt med k-vitamin oralt




Dethär inlägget har jag tänkt skriva nu i 3 månader, men bättre sent än aldrig.

Alla nyfödda i Finland får automatiskt k-vitamin vaccin när de föds. De kommer ut och blir stuckna. Sällan frågar man lov av föräldrarna och med Arthur visste jag inte ens att de gjordes.

Jag är skeptisk till varför det behövs men efter att jag läst olika artiklar så insåg jag att det inte är värt att låta bli det, men ändå så ville jag inte sticka babyn genast den kom till världen. Jag ville ge ett mjukt välkomnande till världen åt babyn och då funka inte sticket där med. Det gör säkert inte så ont men det känns fel att välkomna nåt nytt och rent med ett stick in i kroppen. Nå, men istället fick Evilda det oralt. Det är helt samma preparat som man ger som vaccin som ges via munnen. Hon fick det efter att hon var vägd och mätt för hon börja amma så snabbt efter födseln.

Av barnläkaren fick hon sen recept 11 x 0,2 ml var det vi sku köpa. Och sen sku vi ge 0,1 ml en gång i veckan i 11 veckors tid (det finns många länder där man ger det oralt och det varierar också hur ofta och vilka mängder som ges). Bra så. MEN. Det fanns inte att få den mängden av Konakion Novum mera. Det enda som fanns i aptekens register var 1 ml. Så vi fick alltså 3 paket med 5 flaskor 1 ml. Så totalt 15 ml. Och vi sku då ge totalt 1,1 ml (11*0,1 ml). Så vi har kastat bort nästan 14 ml men då det inte får förvaras en öppnad flaska. Och det som störde med att det var så mycket vi måste köpa var priset. Det blev totatl ca 40 euro för 15 ml, och vi använde då 1,1 ml av det. Men när det inte gick att få i mindre portioner (alltså 0,2 ml som var i receptet till först).

Sen så smakar det otroligt skit och det kändes inte hejsan att ge det åt baby heller, men jag gav alltid genast mjölk på. Evilda fick nog inga problem av det och 0,1 ml är en liten mängd.

Men jag önskar att det fanns nån naturligare k-vitamin att ge åt nyfödda. Nåt som smakar ok och som inte innehåller allt möjligt injektionsskrot. Kanske dethär är en sak som det händer nåt med i framtiden.

Inga kommentarer: