tisdag, december 30

Evilda update, 5½ månad

Måste göra lite Evilda update. Nu går det igen alltför fort. Hon är nu 5½ månader och hon krålar nu framåt. Bara inom det rummet hon är, men hon kommer ytterst effektivt framåt och barnens legon älskar hon speciellt mycket. (Har ett filmklipp på detta som är 10 dagar gammalt så en tid sen hon börja ren) Hon ställer sig också upp i krypposition och igår så flytta hon faktiskt ena handen också framåt så men sen gick hon ner på mage igen och drog sig framåt med armarna. Ska bli spännande att se när hon börjar krypa. Igår satt hon också upp ena handen på diskmaskinslocket och tog tag i det och idag så placera hon rumpan i sittposition när hon höll på men sen kippa hon för inte kan hon ju sitta än (dedär stödreflexen finns inte än). Och jag tycker igen en gång att det går alltför snabbt och önskar att det sku gå mindre snabbt. Önskar hon inte sku ha lika bråttom som brödrarna. Men iaf ska det bli spännande att se vad och när nåt händer.

Med henne är jag minst strukturerad och otålig. Hon sitter ännu i newborn setet vid maten, hon sover i liggdelen i vagnen, och hon äter nu när hon äter. Riktig mat blir det 3-4 gånger per dag lite beroende på vad vi gör. Hon äter också ganska lite, såg att Arthur åt gröt på 2dl mjölk medan hon äter på kanske en halv dl, max 1. Nu är jag inte lika hysterisk över amningen mera och jag är kanske redo att släppa det. Inatt grät hon som om hon hade ont och jag gav bröst men hon släppte genast och skrek, jag försökte gå och amma men hon ville inte. Fundera just på att ge värkmedicin men tänkte att jag ändå testar med flaska. Och ungen drack långt över 100 ml. Det var faktsikt andra natten hon fick ersättning. Vet inte vad det är men så gick det ju med Arthur också. Tror jag amma honom tills han var 6½ månad men skillnade var att han drack rumstempererad ersättning på natten och Evilda vill ha varm och jag vill inte i nya huset behöva springa ner för att värma mjölk åt henne så jag ska nog försöka kämpa med amingen lite till. För äter på natten gör hon ju nog. Det blir nog 4 gånger varje natt, och en natt är då 11-12 timmar. På dagen sover hon oftast 3 pass och totalt 3-4 timmar och orkar vara 2 timmar vaken i ett sträck. Somnar i vagnen och sover allra bäst i den ute (var helt katastrof när det va -17 och hon måste sova inne, hon sov totatl 1 timme). På kvällen somnar hon liggande i vår säng genom att jag ligger brevid henne, sen sover hon hela natten där. Hennes säng är fylld med flyttlådor och där har hon aldrig sovit.



Inga kommentarer: