onsdag, december 10

Låmg uppdatering

Imorgon är en intressant dag. Evilda blir exakt 5 månader. Vi säljer vårt hem och är inte mera bostadsägare. Sen gör vi också konditionsgranskning på nya stället och hoppas att inget skumt finns där.

Annars är det också full vecka från och med idag. Idag har barnen dagisjulfest på dagisgården. Imorgon kommer en dagiskompis till oss efter dagis och på fredagen har Arthur genrep inför lördagens skrinningsshow. Och jag är lite hysterimamman. Antignen är mitt barn större än jag går med på att tro eller sen så är det för mycket för en 5 åring. Får se sen på lördagen hur det går. Iaf så ska Arthurs grupp uppträda på lördagkväll i en show med många andra. Jag tycker deras program är svårt och innehåller mycket krångligheter och är svår att komma ihåg, speciellt när det är frågan om 5-6 åringar. Men kanske jag har fel. Sen så ska de träna 1½ h på fredagkväll och föräldrarna får inte vara med i ishallen då. Arthur tycker ju mest om att leka i skrinningen så jag är rädd att det blir för mycket när det ska tränas på samma sak om och om igen. Sen så ska de vara där 1½ timme före showen på lördagen och också här utan föräldrar så då är jag säker på att det blir så stort och spännande att han inte alls vill vara med mera. Och sen så går han kanske i lås på isen. Och säkert gör jag dethär för stort, känner väl att han ännu borde få ha mamma eller pappa med ifall det sku bli nåt strul. Och jag är alltså den som inte kräver så mycket av barnen i sånthär utan tycker att det är bra att man är med men att det ska vara roligt (vilket jag nu hoppas det är). Arthur blev också utvald att gå med i en utvecklingsgrupp i skrinnande men jag sa nej eftersom han just tycker mest om lekande och inte att förbättra glidnigarna, och sen tycker jag att det är för mycket att en 5 åring skrinnar 3 dagar i veckan och ännu har jomppa en dag i veckan. Sen sku vi inte heller få det att gå ihop med resten av livet.

Arthur är ibland alltför gullig. Som när han vill ge julklapp åt sin dagiskärlek och bästa dagiskompisen. Han önska att han sku ha mera pengar så att han kan köpa fina paket åt dem. Sen köpte vi ett paket med 4 godisaskar. Först tyckte han att en åt honom, en åt Sander, en åt vardera dagiskompis. Nå igår tänkte han igen ett paket åt honom och Sander, ett åt kompisen och två åt dagiskärleken så att hennes syster också sku få ett. Fast sen kom han nog på att de kan dela. Men han är värdlens snällaste och mest omtänksamma och kommer alltid ihåg att också Sander ska få. Sen så har han själv kommit på att han vill ge nåt åt dagiskompisarna och han tänker inte att han ska få nåt tillbaka. Han är så fin på det sättet. Sen är han nu också otroligt bässig, speciellt med kläderna. Och vi strider. Han kan inte ha långärmad t-skjorta på. Han vill gå i shorts (vilket han också gjort med långskalsonger under). På måndagen var han sjörövare på Ikea....

Och ännu om Evi bevin. Hon hade en riktig hemsk natt och dag igår och tutten ville hon inte alls ha och inget var bra och hon var helt konstig. Det kom upp mycket spott och hennes mage var hård och på natten så skrek hon bara till och om tutten var det värsta hon kunde tänka sig (fast hon annars gillar den). Men sen igår så tog jag och olja in händerna och börja massera magen. Först 6 gånger neråt med varannan hand, sen 6 gånger runt i tarmens riktning och sen 6 gånger pumpa upp benen på magen och sen dra ut benen. Gjorde det 3-4 gånger med hårda tag och sen börja det komma ut, och ut kom det med! Hon var stackarn så förstoppad att hon inte ens ville suga på tutten mera för det kändes eländgit. Så hon fick vara helt utan mat igår för att få magen att lugna sig. Jag hade några dagar tidigare börjat med havregröt så kanske det var det eller sen har det bara varit för mycket mat som gjort det hårt. Sen har hon också prickar på hela kroppen så kanske havren inte var bra för henne. Måste ta det lite lugnt med maträtterna nu.

Det ville jag väl komma ihåg just nu från december 2014

Inga kommentarer: