lördag, maj 9

Ett kompiskalas

Inför Sanders  4 årsdkalas hade vi bjudit 8 dagiskompisar. Han sa först 4 själv men jag tykte det kunde bli lite om inte alla kom så jag sa att han fick säga några till och då blev det 8. 3 av de bjudna var flickor. Det kom slutligen 4 kompisar så helt bra att vi bjöd rätt många. Och 4 var en riktigt bra mängd barn för sen hade vi ju också 2 stycken.

Och dethär med att ha det på förmiddagen var helt super. Hela resten av dagen kvar sen. Förstås fick vi jättehektiskt på moron för Arthur vakna med superont i örat för andra dagen i rad. Arthur var igår hemma från dagis för han var lite varm och hade så ont i örat (Sander fick fara fast jag lite är emot att ha syskon på dagis då ett barn är sjuk men jag tolka just Arthurs symptom som har nåt med hans ögon-öron ont och att det inte smittar från Sander eller annars heller, och jag fick bra läst på tent när Evilda sov och Arthur såg på film) , men eftersomd öronontet blev bättre mot eftermiddagen så for vi aldrig till läkaren igår och jag hoppades det sku gå bort av sig själv. Nå, det gick det ju inte så Micke for med honom på morgonen och jag hade sådär en halv timme på mig att få allt i skick före de for och jag fick springa efter Evilda.

Men vi börja halv 11. Vid 11 åt vi. Jag hade laga skålar med gurka, små morötter, vindruvor och små tomater. Mina barn åt allt men de andra var nog inte så förtjusta i det, de åt typ en sort eller så. Arthur drog väl 2 korvar och Sander också många men de andra åt några tuggor eller som mest en halv. Rispiroger smaka åt vissa barn och popcorn gick åt alla. Hemgjord svartvinbärssaft smaka också åt alla.

Sen hade sockerråttan varit hos oss och tagit allt sött och gömt det tillsammans med lappar och tips på olika ställen i huset. Muminkexen var i tvättmaskinen, chokladbollar och en godisskål i bastun, eskimo glasspinnar i frysen och chokladrutor i ugnen. Vid datan var en tom lapp och barnen fick dansa till "hoppa på"-sången. Sen var det också kullerbyttor som sku göras vid lapparna och man sku hänga i ringarna. Barnen gilla och det var inte alls så svårt att göra. Planera det bara bra igårkväll och skrev lapparna klart. Godisskålen med amerikanska pastiller och marshmallow var populärast. Men chokladruotor och kex gick också ner, och en halv glass orka de flesta med, mina åt ju förstås hela och sku ha kunnat äta mer. Mina barn är nog riktiga storätare.

Sen ville de ut och de spela lite fotboll ute och vissa kom in och hänga i ringarna och sen hade 2 timmar gått. Gick superfort.

Och Sander fick så vettiga gåvor. Frisbeen, angry birds yatzy, mjuka svärd, pysselbok, en bubbelpistol.


Jag försökte få barnen att äta grönt och frukt och hade itne ens satt mycket, men...

Sött funkar ju alltid.

Till ringarna var det kö. 

Inga kommentarer: