måndag, maj 4

Kalasgott

Igår hade vi Sander 4 årskalas för släkt och vänner. Vi var inte så många men det var lugnt och Sander var glad och han var så tacksam för sin kaka. Och eftersom jag ofta funderar över vad vi bjudit och hur jag lagat det så tänkte jag nu dokumentera det.


Som salt bjöd vi på:

Lidls små karelska piroger. Goda. Frysvara.
Äggsmör. Om man vispar ägg och smör med elvisp blir det bra.
Pestopastasallad (för kanske 8-10 pers)

*500 gram pennepasta
*2 burkar färskpesto från Lidl
*4 tomater i bitar och lite körsbärstomate
*1 ask fetaost
*1 purjos vita del i små bitar
*1½ kruka rucola
*1 kruka basilika

Som sött hade vi:

Morotskaka
Chokladrutor som var supergoda. Nytt recept där man inte behöver vispa nåt utan bara bland och det stiger av soda och dit kommer också yoghurt/piimä.

Skate kaka
Bottnet var sånthär, alltså som rulltårtsbotten. Dela det i tre lika delar på längden.
Fyllningen var av jordgubb, blåbär och lite vinbär och hade 300 gram frusna bär och gjorde enligt dethär receptet med 3 dl vispgrädde. Jag fukta kakan med mjölk och den stod över 1 dygn i kylskåpet och drog sig.
På kavla jag sockermassa och florsockret var förstås slut då så det var inte så lätt. Sockermassan smaka nog hemskt, så det sku ha varit bättre med nåt annat. Jag dekorera med chokladdonitser och lakritsstånger. Jag tyckte att kakan var god och fräsch men som sagt, sockermassan var hemsk.






Sander var jätteglad över sin skatekaka och tyckte att mamma var så snäll och han krama mig massor och det var så fint. Tror inte han åt så mycket av den, men han var iaf glad över den. 


Inga kommentarer: