onsdag, maj 13

Skolåret

Om 3 dagar är dethär helsike över. 3 dagar. Och jag borde klara det. Iaf den ena tenten där boken får vara med. Den andra skriver jag om sen om det behövs men jag har skrivit om exakt 1 tent under hela studietiden i allt som är högstadie, gymnasie och högskolor, så månne jag inte kommer igenom den också. Och den tenten jag skrev om var en i lång matematik på gymnasiet och typ hela klassen hamna skriva om den. Jag tycker att man gör ordentligt på första gången och sen är det gjort!

Annars så hatar jag tenter eftersom det bara går ut på att lära sig saker utantill och komma ihåg det i några dagar. Som tur har mycket ändras under dessa 10 år jag studerat och man har börjat gå över till också andra metoder att bedömma prestationer.

Men tillbaka till mitt år med studier och baby Evilda. När jag sökte in till Hanken var tanken att jag ser om jag kommer in och har det som ett alternativ, går kanske 1-2 kurser denhär våren och börjar sen mera när hon är 1 år. Nå, så gick det ju inte. Gick 16 sp på hösten, 2 krävande kurser dessutom och nu på våren får jag 32 sp (4 kurser då). Så 1-2 blev 6 stycken. På förhand tänker jag att jag ska ta det lugnt men sen så tar jag alltid åt mig mera och sen är jag irriterad på mig själv att jag inte gör mera... Men det har varit helt bra att gå det nu, Evilda har ju sovit mera nu än vad hon gör sen nästa år. Arthur och Sander har hamnat vara mera på dagis än jag tänkt, men så farligt är det ju ändå inte. De är ju ändå majoriteten av dagarna hemma. Det att jag fått amningen att löpa såhär bra trots studierna är jag helt megastolt över. Amningen är nåt jag faktiskt satsat på nu, av så många orsaker (ska försöka skriva skilt inlägg om det).

I skolan, fysiskt, har jag inte behövt vara mycket. Typ 1-2 gånger i veckan i nån timme. 1½ h eller 3 timmar och ibland mera. Till resorna har det också gått 50 minuter gånger 2. Så det har funkat helt bra som motvikt mot att vara hemma. Men det är ju hemma som man ska skriva arbeten och få nåt gjort och det har ju inte alltid varit så lätt. Jag har suttit fastklistrad vid datan när det har funnits massor annat som borde fås gjort. Eller sen tid jag sku ha kunna göra vagnpromenad med Evilda eller gå på familjecafe eller hänga med mammavänner eller i parker. Men det var ju det jag gav upp. Och jag har ju nog fått mycket av sånt också under mina år hemma med barnen, så det har ju varit helt okej att ge upp det. Fast det är ju mycket roligare...

Jag har jobbat hårt med att vara snäll mot migsjälv under dethär året. Sänka kraven och acceptera missar och glömskor. Jag är ju den som kommit ihåg allt men nu har det nog många gånger blivit för mycket. Jag har heller inte kunna ha koll på alla dagar veckor framåt utan det är en dag i taget. Kraven på mat har sjunkit massor och jag har tagit så mycket genvägar. Både med Evildas mat och vår andras mat. Priset på saker har jag heller inte haft lika mycket koll över.

Micke har "hamnat" hänga med barnen mycket och det är ju helt bra. Han har nog också haft minimalt med "egen tid" vilket sen gjort att han tagit det kvällstid och sovit för lite och det har sen påverkat humöret. Troligtvist sku det ändå varit så fast han sku haft mera tid för sitt. Förhållandemässigt har det inte varit lätt, men sällan är det ju med många barn som behöver de vuxna. Troligtvis sku det har varit lika om jag bara sku ha varit hemma för då sku jag säkert ha haft ännu mera koll och gjort ännu mera själv. Nu har vi ju nog båda städat och skött hem och barn och så. Och ja. Om vi inte sku ha köpt hus och flyttat här med så sku det säkert också lättat lite. Nå. Det är ju roligt att vara efterklok men såhär 3 dagar före slutet för detta skolår så är jag nöjd och stolt att jag klarat det.

Nu då bara 1 år kvar. 2 vanliga kurser, 1 språkkurs, 1 graduskrivande och semikurs. Ska väl gå det med. Och jag måste ju inte göra det på 1 år...

Inga kommentarer: