måndag, juni 18

Äter för dyrt

På torsdag kväll var jag i butiken och handla hela bakluckan full med mat. Idag, måndagkväll, var vi igen till butiken och handla hela bakluckan full. Sen torsdagen har det gått åt 4½ liter mjölk, 8 fil, 3 paket bröd osv... Idag gick det igen 150 euro på mat och då handla vi mat för typ 2 dagar, men nog också tandborstar, tvättmedel, shampo, skorpor, knäckebröd, blöjor och lite baksaker. Men annars inget extra, inte ens ekologiska produkter utan billigaste bananen och billigaste äpplen och billigaste mjölken. En ekologisk matlagningsgärdde kom nog med och ett paket pepsi max men inga andra sötsaker eller onödigheter.

Nu sitter jag och googlar hur man ska äta billigare, för såhär kan det inte fortsätta.

Vad är billig mat som mättar? Och vad borde man ha i frysen färdigt?

11 kommentarer:

Peppe sa...

mat får kosta tycker jag. visst är det dyrt, men det man sätter i sig är viktigt. kan ni äta mer vegetariskt (säsongråvaror) och kanske laga så mycket som möjligt från scratch?

pia sa...

Om ni äter mycke fil kan ni ju laga den själva! Myyyycket billigaredå man bara betalar vanligt literpris för mjölken/filen. Smakar dessutom precis samma. Annars säger jag som peppe. Ät enligt årstiderna och satsa på vegekost ena måltiden om dagen.

Finns det nåt ni kan odla själva på bakgården? Ipallkragar eller andra drivbänkar eller säckar går det ju fint att odla morötter, potatis, sallad, ärter, squash... ja vad som helst! Dessutom om man odlar i drivbänk eller säck kan man så snabbare och skördetiden kan man få senare lätt!

Själv satsar jag gärna på råvaran. Att den är kvalitet. Det är ju faktiskt så att det billigare har sämre näringsvärde än det dyrare... Inte alltid, men ibland.

Oca sa...

Ät mera vegetariskt, och baka brödet själv. Vi har sparat massor genom att baka så gott som allt bröd själv.
Ett bröd kan kosta lika mycket som två påsar mjöl - en bit jäst kostar 0,20 cent. Billigt!

Planerade in en vegetarisk meny till veckoslutet eftersom vi hade kalas. Tänkte att vi sparar lite pengar. Betalade ca 80€ för kalastillbehör+mat för veckoslutet. Och köpte dessutom ekologiska varor också.

Anonym sa...

Hur mycket av det ni skaffar är ni tvungna att slänga, av olika orsaker? Kanske om du för bok över vad som verkligen går åt per dag under en vecka, kan du planera lite mer realistiskt vad som verkligen behövs?

Håller med om att mat ska få kosta - om man har den möjligheten. Då jag tidvis bott i stora familjer var nog portionerna ransonerade, mellanmålen noga planerade och det skrevs butikslistor och inget extra införskaffades.

Vi handlar lite varje dag. Vet inte om det är ett smartare sätt än att storhandla, men då bor vi 100 meter från butiken så det är lite annat än att faktiskt tvingas köra några km till närmsta matbutik. Hur som helst läste jag att man spenderar mera pengar då man storhandlar en gång i veckan jämfört med om man köper lite varje dag. Vi har bara det vi behöver just i stunden och några konserver för överraskningar, inget mer. Då skaffar vi heller sällan något onödigt.

Vi skaffar också en stor del av färska råvaror, som grönsaker osv, på Lidl. Det hjälps inte, det BLIR mycket billigare. Skulle gärna köpa ekologiskt men just nu är det priset som avgör. Nån annan gång, då livet är annorlunda...

Michaela sa...

Tack för alla tips!

Peppe: Jag tycker också att maten får kosta och speciellt på grönsaker sku jag aldrig dra in. Men nu har nog vår mat börja kosta alltför mycket och vi måste lite fundera om det. Jag gör det mesta från början och det är rätt lite färdigvaror vi köper, men kanske det kan utvecklas mera. Jag är för mera vegetariskt och det är ju inte så dyrt, men då 2 av 4 i familjen vägrar allt som heter kikärtssoppa eller linssoppa eller nåt som innehåller de delarna.

Pia: Alltså jag har funderat på att laga fil själv, men på nåt vis tänkt att det nog inte blir billigare. Den fil vi nu köper är 25 cent och en liter mjölk kostar ju typ 1 euro så det går så jämnt ut.
Jag vet inget om odling och sku ju nog gärna göra nåt men det är just nu så mycket kunskap som fattas. Rabarber har vi planterat till stugan.
Jag föredrar ekologiskt i små produkter, typ grädde, gräddfil och sånt det går lite av. Men just i grönsker och frukt som det går såna mängder av så föredrar jag att köpa mycket än att köpa lite bra. Barnen ska kunna få ett äppel då de vill och jag vill inte betala 4 euro/kg då.

Oca: Ifjol baka jag allt vitt bröd själv men sen kom Sander och sen for det. Borde börja med det igen. Köpa rågbröd (för det antar jag att är svårt att laga) och sen baka semlor själv. Själv sku jag gärna äta mycket mindra kött men efterso det nu ändå är Micke som drar in mest pengar i familjen så tycker jag att han måste få äta sina grillkorvar som han älskar...Fast nu blev det också bara 1 paket såna.

Anonym: Barnen lämnar ofta mat och det slängs bort. Förr var jag en roskismaskin som åt upp deras halvtuggade brödbitar, men nu försöker jag undvika det. Annars slängs nog rätt lite, och jag blir alltid störd när mat slängs.

Jag tycker inte om att gå ensam med barnen i butiken så därför försöker vi handla för många dagar framåt så att man inte hela tiden måste springa, fast det kanske sku bli billigare. Dessutom är jag noggrann med att inget extra kommer med när vi storhandlar men under en snabb siwa resa kan det sen komma med snacks och drickor för 20 euro...
Och Lidl är billigt. Jag har inget emot det, har bara börjat jaga bonusar så har handlat i Prisma. Men i Lidl sku man kunna gå för att fylla på basförrådet.

Nora sa...

Det som drog ner våra matkostnader enormt var veckoplaneringen. Vi gick från ca 200 e (!) i veckan till 60-80e, för två personer. Vi skriver inköpslista och veckoplanering varje lördag morgon och far till butiken och köper endast vad som är planerat. Eftersom vi köper ekobröd som går ut snabbare köper vi ett brödpaket till mitt i veckan, annars inget. Nu fortfarande med ersättning och babymat håller sig kostnaderna sig väldigt låga.

Michaela sa...

Nora: Men vad äter ni då? Jag planerar alltid in typ 3-4 måltider och köper ingredienser för det och sen allt som tagit slut hemma och morgonmåls och mellanmålssaker. Borde kanske ha en mera specifik plan här hemma för vad som äts när.

Nora sa...

Vi äter italienskt :) Rostat bröd med egen sylt till frukost, pasta med nån sås till lunch (endast veckoslut, annars äter vi rester från middagen), inga mellanmål egentligen, till middag kött 3 gånger/vecka, en gång fisk, resten vege. Det kommer antagligen inte att fungera lika bra när pojkarna blir större men vi kan ju alltid hoppas. På fredagen äter vi alltid pizza/ gatukök/ restaurang. Jag antar att blir så billigt eftersom vi äter mycket vege och rester. Många italienska rätter är dessutom typ endast ris/pasta/mannagryn + olivolja, salt och parmesanost, billigt och gott!

Michaela sa...

Nora: Italienskt är så gott! Och det låter roligt med er fredag, sku gärna också ha nån speciell maträtt för nån dag. Men Micke jobbar så oregelbundet och för mig är alla dagar rätt lika så det funkar inte.

Linn sa...

Intressanta funderingar. Jag skulle vilja att vi äter mera vege för att det är ekologiskare och billigare men storasyster äter så dåligt om det inte finns kött eller fisk. Felet är säkert i mig, kan bara inte laga barnvändlig vege mat.
Vi köper mat en gång i veckan och jag tycker nog det blir billigare så. Och så är det nog Lidl som gäller, fast då man inte får tex eko hönsägg och vissa andra saker far vi oftast också till nån annan butik.

Tanja sa...

Vi kör med veckoplanering också. Nu på stugan när jonna e här med barnen så e vi ju 7 personer som äter. Men när vi planerar maten för 6 dagar framåt åt gången så har det nu gått 160€ i veckan.

Jag kollar upp att det kommer tillräckligt med proteiner varje dag, så att det inte går onödigt med pengar till det. De e ju just det som kostar mest i maten kött, mjölk, yoghurt,ost osv. O så försöker jag undvika "tomma", dvs sockriga och vattniga, grönsaker och frukter, som tex gurka, tomat, apelsin. Som mellanmål så mättar en banan eller ett äppel mera än en apelsin.

Ganska mycket arbete i att planera varje mål för varje dag för en hel vecka. O sen faktiskt räkna att det går åt tex en korv per barn föutom emil som vill ha två och 3 per vuxen. O sen att räkna ut allt. Helt allt. O sen att se till att tallriksmodellen följs! 1/2 grönsaker o bara 1/4 kött. En frukt till mellanmål o gröt till morgonmål. Då sparar man mycket. O in i 160 så ingår vin, öl, blöjor, kattsand, grillkol etc. Dvs allt som nu köps från prisma typ.

O jag sitter faktiskt med receptbok i handen så att det ska bli varierande o inte risotto varje vecka.