söndag, juni 17

Pyssel och bokläsande



Jag hade nog lyckats glömma hur det är med en ettåring i huset (som tur!). Och inte sku det ju vara så svårt om det inte då också fanns en blivande 3 åring i huset. En blivande 3 åring som säkert borde få pyssla lite mera. Hittills har det varit mestadels så att Arthur fått sköta allt pysslande själv och jag har försökt hålla Sander borta. Nå inte  har ju Arthur klarat av det så bra själv och han vill förstås ha hjälp och borde också få det tycker jag. Så ibland har jag försökt laga nån figur av modellera medan jag försökt hindra Sander från att sätta i munnen, vi har byggt svåra pussel med Arthur och jag har samtidigt försökt hitta på nåt Sander kan göra istället för att äta upp bitarna/dra ner alla bitar på golvet osv. Men Arthur har nog fått vara alltför mycket själv med alla pysselsaker och därför har vi en massa torkad modellera, torkade pennor, förstörda penslar och klott och kaos.

Idag ösregna det så jag tänkte att vattenfärgsmålning sku kunna vara på sin plats och bestämde mig för att introducera det åt Sander med. Han förstod helt tydligen vad det går ut på. Att klotta. Och sen när jag fick nog med Sanders klott och gick och tvätta honom bestämde ju förstås Arthur sig för att också klotta när Sander hade gjort det.

Har inget emot att pyssla med en nästan 3 åring men med en 8 månader, 11 månaders och 13 månaders är det inte roligt. Kanske det ändrar efter sådär 1 år. Som tur börjar Arthur klubben på hösten så får han kanske pyssla nåt i fred.

Med bokläsande är det också lite invecklat när barnen är på olika nivå, speciellt för Sander. Han vill att jag ska läsa muminboken/djurboken hela tiden och skriker och ylar och klänger när jag emellan läser för Arthur. Vi kör nu så att de får välja turvist, men det har ju Sander svårt att förstå. Självklart. Så sen håller han i muminboken och försöker klättra i famnen och ge den åt mig och yla så att jag ska börja läsa den när jag håller på med Arthurs saga. Och så ylar han och skriker och gråter så att man inte hör nåt av Arthurs saga.

Inga kommentarer: