fredag, juni 29

Mina Thailandsfunderingar

Idag på förmiddagen var vi med cykelkärran till en park i centrum och efter det till parken på stranden och idag kunde man till och med stå i vattnet utan att frysa ihjäl. Kanske det snart går att simma i det också. Arthur vill ju bygga sandslott på stranden. Och fast det kanske snart blir sommar så drömmer jag bort. Håller på med intensiv Thailandforskning just nu.

Thailand och Ecuador är mina länder. I Ecuador bodde jag ju nästan 1 år och har sen två gånger till varit där, en hel sommar och sen 2 veckor när vi förlova oss. Men Thailand har något magiskt. Maten, klimatet, miljön. Första gången jag var i Thailand var kanske -95/-96 för jag var i lågstadiet ännu. Vi var i Pattaya och jag kommer ännu ihåg alla vattenscootrar, ryska turister och flickbarer. Efter det var det Phuket några vintrar, på Karon och Kata beach, har i alla fall varit på Phuket 3 gånger men det kan ha varit 4 (några gånger mamma for fick vi bli hemma). Vintern före jag for till Ecuador, när året böt till 2002, var vi på Ao Nang i Krabi. Sen blev det Ecuador för mig och den vintern var också mamma och min bror på Krabi. Efter det gick mina resor till Ecuador, Canada, Spanien, Belgien och såna ställen före vi igen 2007 for med Micke till Koh Lanta. På Koh Lanta tog vi dykarcertifikat.

Och nu är tanken den att vi ska fara till Thailand i typ januari 2013. Jag vill flyga med Finnair till Bangkok men efter det är allt öppet. Jag var på väg till Koh Chang ett tag, sen kom jag på att Koh Samui kunde vara lätt då man genast kommer till ön och inte behöver åka bil och båt länge. Sen hitta jag ett urfint hotell på Koh Mook och så kom jag på att vi varit på Koh Kradan och att det var fint. Nu lockas jag av tanken att vara på flera ställen igen.

Jag vill bo i en bungalow (en städig med någorlunda bra standard) nära stranden. Jag vill att det finns restauranger på stranden och att det finns olika restauranger. Jag vill att det finns pankaksstand där och en lite shop. Jag behöver ingen shopping. Jag vill sitta på stranden och bygga sandslott med barnen och kanske gå och snorkla ibland. Jag vill helst kunna gå nånstans på t.ex. kvällen för att komma till annat matställe. Sen vill jag inte ha stickande sjölöss (eller vad det nu är) i vattnet och vattnet ska vara klart. Sen får inte resorna dit bli för långa i ett sträck. Koh Lanta kunde vara ett alternativ, men tycker det tar länge att ta sig dit, plus att det från många stränder är långt till Saladan och så måste man sitta med sina dyrbara barn i en motorcykeltaxi, sku villa ha nåt mindre.

Nå, ska fortsätta söka.

Peppe sa...

vi har varit på Koh Mook. Superfint ställe med bungalows heter Siwalai. Vi trivdes superbra!

En annan gång åkte vi till östkusten och hyrde ett hus med pool på Koh Mak. Mycket trevligt det också.

Michaela sa...

Vet du jag kom på att ni ju var där i år, på Koh Maak, så jag gick tillbaka till det inlägget och börja läsa om Koh Maak. Det verkar ju vara en helt jättebra ö! Söker nu bara efter nåt trevligt boende.

Men vad är skillnaderna på Mook och Maak? Är inte Mook mycket mindre? Jag tror det var just Siwalai jag såg på och det såg så härligt ut.