torsdag, januari 10

Tuttlöshet 3 månader senare

Nu är det snart 3 månader sen vi tog bort Sanders tutt. Och nu sen några veckor funkar det igen att få honom och sova. Nu ångrar jag det inte mera. Det var ju riktigt, riktigt hemskt ett tag. Det vara i en vecka sådär riktigt hemskt. Det blev bara för mycket för honom när tutten försvann och sängväggen försvann och det kom tänder och han krisa och allt. Men efter det så natta jag honom igen alltid i famnen. Det var det enda som funka. Jag gick omkring med honom och vagga och så somna han och blev nedsatt och sov sen halva natten i egen säng. Men där före nyår fick jag nog. Jag orka inte mera bära på honom (hän väger ju säkert 15 kg ren). Så jag satt med honom i famnen på vår säng. Han skrek och visa att jag sku gå. Men sen efter några gånger förstod han att mamma inte går. Så somna han i min famn när jag satt brevid och sen satt jag ner honom. Men nu för nån vecka sen så går han själv och ligga i sängen och jag sätter täcket på. Om Micke är hemma går jag ut och Micke blir där och sitta tills båda sover (han har telefonen med och Arthur vågar inte bli ensam där heller). Om jag är ensam så sitter jag där tills Sander sover och sen springer jag lite in och ut med Arthur (dörren måste vara öppen då och lampan utanför på). Ibland kommer Sander bort från sängen för han vill vara lite i famnen men snabbt vill han sen tillbaka till egen säng och sen somnar han där. Han vaknar nog ännu på natten några gånger och ibland hjälper lite pajande, ibland måste man bära så att han inte får raseriutbrott och vakar i nån timme och ibland kommer han brevid. Men det blir bättre hela tiden.

Och Arthur somna ju brevid nån av oss i samma ålder. Nära, nära sku han vara och dra i håret. Och så var det ju Sander babyn som sku ammas och herrejess så förfärligt det var. Så Sanders insomnande är på alla sätt lättare. Men nu så kan ju Arthur somna själv (om inte mörkret sku vara så skrämmande) så allt blir bättre.

6 kommentarer:

Nina sa...

Tandläkaren undrar om det finns fluor i tandkrämen? Fluor är de facto det enda som skyddar mot karies och stärker tänderna.
I höga doser är fluor giftigt ja, men nyttan med det lilla som man använder är mycket större än skadan. Jag tror ingen vill gå tillbaka till helprotesernas tid. Implantat finns såklart numera också, men det passar inte alla.
Sorry för mitt drastiska inlägg, men ville få fram min poäng. :)

Michaela sa...

Nope, det har den inte. Men jag är väldigt kluven. Speciellt för att barn under två år borde inte använda flourtandkräm som har mer än 5 någo flour och alla tandkrämer här har 10, så det är egentligen för mycket. Och jag har nog främst tänkt den åt Sander, för är inte flour ren i ganska små doser farligt för små barn? Säkert inte det han får i sig från tandkrämen, men jag är så trött på att det är så mycket skit i precis allt. Och för att det inte ens finns såndär tandkräm med endast 5 flour i sig (eller var det nu 0,05=

Men denhär tandgelen innehåller kiselsyra som bas för att rengöra tänderna. Vad säger du om det?

Jenny sa...

Vi använder inte heller tandkräm med fluor i år ungarna. Urtekram har riktigt bra tandkrämer utan, weledas var inte så populärt hos oss. Bara vår egen skräptandkräm tar slut kommer jag även att byta ut den mot en utan fluor. Jag har nog fått lära mig att det är mest det mekaniska borstandet som rengör tänderna. Fluor är en avfallsprodukt som räknas som ongelmajäte och för att bli av med den kom någon på att man kan marknadsföra den som något jättebra för tänderna. Ungarna har aldrig haft hål i tänderna hittills, Elin fyller 9 det här året.

Jenny sa...

Vi använder inte heller tandkräm med fluor i år ungarna. Urtekram har riktigt bra tandkrämer utan, weledas var inte så populärt hos oss. Bara vår egen skräptandkräm tar slut kommer jag även att byta ut den mot en utan fluor. Jag har nog fått lära mig att det är mest det mekaniska borstandet som rengör tänderna. Fluor är en avfallsprodukt som räknas som ongelmajäte och för att bli av med den kom någon på att man kan marknadsföra den som något jättebra för tänderna. Ungarna har aldrig haft hål i tänderna hittills, Elin fyller 9 det här året.

Michaela sa...

Jenny:
Imorse testa barnen tandrkrämen och de kommentera inte ens den, så det var väl helt ok. Nu så länge jag är kluven och inte riktigt vet tänkte jag att på morgonen med utan flour och på kvällen lite flour. Men jag ska sätta in mig i det när jag har lite mera tid. Själv får jag inte hål (men nog tandsten). Därför har jag inte varit så försiktig med att inte äta från samma sked och nu hoppas jag också att barnen får samma sak att de inte lätt får hål.

Nina sa...

Oral Bs barntandkräm innehåller enbart 500ppm fluor.

Fluor stärker även emaljen vilket gör att den hjälper till att stå emot erosioner.
Tanden är speciellt känslig för sura saker i samband vid mekanisk rengöring, så syra låter inte så kul som rengöringsmedel.

Kolla gärna på studier med hur folks tänder förbättrats och hur antal kvarvarande tänder i högre ålder har ökat sen fluoranvändningen kom på 60/70-talet.
Fuor är tandvårdens viktigaste förebyggande åtgärd, utan den skulle vi inte syssla med förebyggande tandvård.
Sbu har gjort en rapport baserat på studier om fluor.