söndag, januari 26

Bokstavs utveckling

För ett år sen, samma tider som vi var i Thailand, var Arthur jätteintresserad av bokstäver. På stranden skerv han bokstäver och kunde alla bokstäver i sitt namn och skrev dem hullerombuller. Men sen blev det paus med det. En lång paus. På hösten när han börja dagis visste han inte mera vilka bokstäver som hörde till hans namn och hans intresse för att skriva det var lika med noll. På några julkort skrev han sitt namn när jag bad men då med modell och mycket hjälp.

Men nu, nu har intresset igen kommit och vilket intresse sen. Det börja med att han hitta ett radpapper och penna. Sen satt han länge och skrev de bokstäver han kunde efter varann och sen till slut sku jag läsa den 4 radar långa radiramsan. Sen har han skrivit bokstäver lite här och där och vill veta vad han skrivit. Nu är han en riktig supermanfantast. Turtles, batman, spindelmannen, supermannen är hela tiden uppe. Han ritar dem och så börja han skriva bokstäverna på turtlesarnas bälten. Och igår så bad han att jag sku hjälpa honom skriva nån turtles namn och jag sa bokstäver i tur och ordning som han sen skrev på papper i rätt ordningsföljd och en rak rad. Idag har han fortsatt med det. Han säger vad han vill skriva och jag säger bokstäverna.


Rafaello, Donatello, Leonardo, Michelangelo, Batman, Robin, Jokern (K var inte så lätt första gången)
Idag kunde han sen skriva K helt utan förklaring. 




Och nu har jag märkt att de bokstäver han kan skriva genom att jag bara säger bokstaven är:
A, I (som i Ida), E (som i Emil), R, S (som i Sander och Superman), U, M (som i mamma), L som Leonardo och D som Donatello. L har han skrivit mycket men kommer inte riktigt ihåg. N är i massor ord och det är rakt sträck upp, snett åt sidan och rakt upp.

Och det är så roligt att märka hur ens barn lär sig nåt och när det är så otroligt konkret och när intresset mittiallt kommer. Och det är det jag tror på. Barn lär sig när de har intresset och det kommer bara innifrån.
Och dethär är nutidens teckningar

Inga kommentarer: