torsdag, maj 15

EU val

Jag tycker att det är viktigt att rösta och jag röstar alltid. Jag är inte så insatt i EU frågor men jag har ju åsikter om det mesta så förstås också om det. Partier som jag kan tänka mig att rösta på i vanliga val är Sfp, De gröna och Samlingspartiet, och eventuellt Centern men det har nog aldrig hänt än. Men i EU val så känns det viktigt att rösta på Sfp för jag vill ändå ha en Sfp representant i EU.

Och därför blev jag också glad då Sfp blev mitt första alternativ i helsingin sanomats valmaskin och då var det inga språkfrågor utan mest sakfrågor. De andra partierna var de gröna, sdp (?) och samlingspartiet. Henna Virkkunen från samlingspartiet var kandidaten med 85% lika svar, och alltså mest, men ur partisynvikel så var sfp ett bättre parti på basen av mina svar. Och Christina Gestrin var sfp:s toppen kandidat för mig med 83% "rätt" och dessutom står många stora namn bakom henne: Elisabeth Rehn, Astrid Thors, Henrik Lax och folk som varit med länge. Jag tycker om att rösta på kvinnor och jag tycker om att rösta på folk med familj och barn, och hon har 3 barn. Jag tror att föräldraskap ändrar människor och gör att man ser mjukare på mycket saker och det är viktigt i dagens hårda värld. Så jag ska snart rösta nummer 175. Och jag föredrar definitvt förhandsröstning, vill inte vara bunden till bara en dag.

Inga kommentarer: