onsdag, maj 14

Matinköp



Jag är ganska matintresserad och jag talar gärna mat och nu tänkte jag visa mina veckoinköp. Jag tycker att det är intressant att se hur det ändrar med tiden och att komma ihåg hur det varit.

Jag handlar oftast 2 gånger i veckan och då är mängderna stora, på en av gångerna oftast större. Sist jag var till butiken var på fredag och eftersom jag då köpt tillräckligt med mjölk klara vi oss ända tills idag. Dessutom var konto tomt och lönen kom idag så jag tänkte att det funkar ända tills idag. Dessutom åt vi mat hos mamma på söndagen, sen hade barnen dagis på måndag och tisdag och idag blev det nässelplättar till lunch och sojakrossbolognese till middag och det fanns allt hemma. Med mjölk och frukt och grönsaker kommer man långt.

Men idag börja det alltså bli tomt och jag gick till Lidl. Handlar nuförtiden oftast där eftersom det går åt så massor mat och eftersom ekonomin ändå är rätt knapp och när jag handlar där behöver jag inte spara på frukt och grönt.

Idag köpte jag nektariner, vattenmelon, apelsiner, bananer och frysmango i fruktväg. Broccoli, 2 kg potatis, 1 kg morot, champinjoner, äggplanta, tomatkross, paprikor, majs, tomater, gurka och sallad i salladsväg. Broilerben och grillbiffar som kött (det ska bli sol och då borde man ju grilla) och några burkar tonfisk i olja. En massa babymatsfruktburkar åt mig så att jag kan ta med järmedicin. Rågbröd, skorpor och knäckebröd som bröd. Havregryn, vetemjöl, smör och två olika ostar (min kropp bara skriker efter mjölk och ost just nu).  Mjölk, naturell yoghurt, grynost och varsin sockeryoghurt åt barnen. Köpte också kvargar åt Micke eftersom han nu har punttisgrej på gång. Han fick också salamikorven. Barnen fick också varsin liten rispirog till kvällsmål.

Mest vettigt med mat men sen lite extra ändå.

Och priset då. 82 euro totalt. Och därför handlar jag på Lidl för om jag sku handla samma mängd nån annenstans sku priset stiga till långt över 100.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag förstår inte hur folk kan storhandla i andra butiker än Lidl. Man får helt klart mest för pengarna där och varje gång jag går till någon annan butik så får jag chock i kassan. Bara de skulle få lite bättre köttsortiment ännu så skulle det vara perfekt. Tur så finns det grillbiffar nu till sommaren :)

Michaela sa...

Men på senaste tiden tycker jag att köttsortimentet har ökat massor, vår disk har iallafall fördubblats. Men sen böt de ut chipsters fiskbullar mot någo andra torra och det tycker jag inte riktigt om...

Men om man handlar basvarorna där så kan man ju alltid nångång i veckan gå i annan butik och köpa allt speciellt och då sparar man nog massor.