söndag, november 14

Muffinsrecept

Nu ska jag berätta det bästa shokomuffinsreceptet ever åt er. Och det är så enkelt och går snabbt. Det som tar mest tid är att fylla formarna. Receptet är hittat nånstans på internet men kommer inte ihåg var. Det blir typ 12 muffins av receptet och det räcker helt bra åt två för en dag.
Muffinsarna är kladdiga inuti och om man kyler dem har de ett tunt täcke med hård choklad, helt som nån magnumglass.

Så:

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa 2 ägg och 3 dl socker poräst och vitt.

Smält 100 gram smör.

Blanda ihop 1,5 dl vetemjöl, 4 msk mörk kakao, 2 tsk vaniljsocker och 1 krm salt.

Blanda ner mjölblandningen och smöret i rater under omrörning i ägg-socker blandingen.

Smeten är klar. Klicka ut i muffinsformar, typ 1-1,5 msk är bra. Grädda 10-15 minuter. Jag bruker grädda i 10, eller 9, för då blir de riktigt kladdig inuti.

Sätt på en shokobit när de ännu är heta. När den smultit (efter typ 1 minut) brukar jag breda ut den smälta shokladen över hela muffinsen så att det blir ett tunnare lager, med en skedända typ. Sen är det klart. Och om man är otålig som jag kan man sätta en i frysen och vänta en stund och så har man en helt härlig shokomuffin. Mums!

Rekommenderar. Gör genast. Enkelt och sååå gott.

2 kommentarer:

Sara sa...

tack! låter fantastiskt, ska absolut testa!

Michaela sa...

Det måste du! Jag gör dem så sällan för jag sku kunna äta upp alla på en gång och det är ju inte så häslosamt