fredag, november 26

Somna bättre

Arthur har krånglat med att somna i en halv evighet, men så länge Micke inte tagit problem med det och orkat natta i typ 45 minuter per kväll så har det inte varit ett problem.

Men nu har han börjat få nog. Så jag föreslog att vi har en klarare rutin före läggande med bokläsning och sen sätts han i egen säng och tas inte upp. Igår var första kvällen. Micke var inne cirka 1 timme tills han fick nog. Sen gick jag in dit och satt brevid en Arthur som nog försökte somna och inte skrek men inte bara fick tag i sömnen. 45 minuter in i mitt pass somna han i egen säng utan att varit upp en gång och med bara lite pajning som hjälp.

Ikväll är jag ensam och jag hade laddat mig för att vara där 2 timmar. 20 minuter tog det. Satt ner honom några gånger och paja när han pep men plötsligt sov han bara. Helt otroligt.

Nu ska vi hålla fast vi dethär och hoppas att nattningarna lättar.

2 kommentarer:

Pia sa...

Håll fast i rutinen, dom håxar nog snabbt dessa små så länge man är konsekvent nog!
När det känns tungt kan man trösta sig med tanken att när dom sen är tonåringar får man med våld dra dom ur sängen när dom engång sover ;)
Då får man i stället sova själv så mycket man vill, nästan.. :)
Ha en fin lillajuls hälg!

Michaela sa...

Tack detsamma! Här har jag julpyntat idag och lagat julstjärnor.

Och om sömen, så ja, rutin är ju nog grejen. Problemet hittills har inte varit att han inte sku veta att det är sovdags, utan att han försökt få sömn själv men inte lyckats och sen blivit lessen över det. Men jag tror att om han börjar märka att han kan det själv och att det går, så den börjar det lätta.