söndag, mars 4

Studerande småbarnsmor och minnet

Jag hade en minitent förra veckan. Den var inte svår på något vis och för 3 år sen sku jag helt säkert fått fulla poäng. Men nu får jag nog inte det. Där fanns frågor som nämn de "6 sakerna som leder till supply chain excellence" eller "5 saker som förbättra supply chainen". Nu vet jag vad han mena och exakt var det står, men när man nu inte sovit så värst ordentligt på många år är det jätte, jättesvårt att komma ihåg exakt vilka saker som stod där och vilka ord som nu användes. Minnet är fokuserat på helt andra saker.

Och i och med det har min fokus gällande tentläsning helt ändras. Nu är inte det viktigaste att få ett bra vitsord utan nu är det viktigare att jag lär mig nåt. Vad jag får i tenten har nu sen sist och slutligen inte så stor skillnad. Dethär är ju nåt jag borde insett evigheter sen, att det viktigaste är att man lär sig. Men jag tycker att tenter är det dummaste mätsättet för att kolla om man lärt sig nåt, det visar ju bara hur bra minne man har och inte vad man lärt sig eller förstått.

Dethär är nåt jag vill komma ihåg tills mina barn börjar skolan. Uppmuntra lärande och läsande men inte se tenter som en absolut sanning om kunskap.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Minulla syttyi sama lamppu, kun opiskelin viimevuonna. Kun ne arvosanat ei tosiaan merkitse loppupeleissä mitään. Tärkeintä on se mitä oppii ja kuinka sitä tietoa osaa käyttää hyväksi sitten työssään.

Michaela sa...

Synd att allt i lägre klasser är så fokuserat på prov.