måndag, september 17

Hälsostatus

Den 1 juni upplevde jag en chock då jag gick på vågen i simhallen. Men jag är glad att jag gick för efter det har jag nog sett på hälsan, ätande och motionerande på helt annat sätt. Upplever att jag helt och hållet ändrat min livsstil. Inte nåt stort, men tillräckligt, eller så känns det iaf. Och idag i simhallen kunde jag igen gå på vågen och konstatera då att jag gått ner lite på 4 kg på 3½ månad. Och det är ju just det jag ville. Långsamt och lugnt och utan att det är någon diet utan att det är en ny livsstil. Jag äter allt och jag äter mycket. Bröd tycker jag om så det äter jag mycket av, morötter är gott att knapra på om man är sugen på nåt eller om magen inte är riktigt mätt. Men jag tycker inte mera om att äta så att jag blir för mätt, utan passligt är just bra. Jag vill äta då jag är hungrig och om jag inte är hungrig när barnen äter så gör jag inte det. Sötsaker äter jag om det bjuds och om jag själv bakar nåt och får lust men jag tycker inte mera om att äta sånt, man blir så tung och trött och magen blir för mätt. Jag tycker om att känna mig energisk och orkande och det blir jag inte av socker.

Och sen länkar jag ju. Utan det sku jag nog inte ha kommit såhär långt. Det ger energisk känsla och det vill jag inte förstöra med för mycket mat eller socker. Men länkande gör ju också att jag måste äta ordentligt med mat och det är bara bra så att jag aldrig blir över hungrig. Mitt mål nu är att länka åtminstone 20 km i veckan och sen tror jag att jag skall anmäla mig till halvmaraton på våren. Jag mår så bra av länkande men måste ha nåt mål för det. Och det var det för nu.

Inga kommentarer: