fredag, september 28

Mera mat och uppfostran

Matuppdateringen fortsätter.

Middag åt vi idag först 6 och då var min mage hungrig och barnen hade börjat springa till köket för att söka nåt att äta. Båda åt bra och maten var helt sjukt god. Från Linns kommentafält hitta jag nåt som kallas morotsragu. Nåt som passar så perfekt till potatis, helt som sås (och det är väl just vad det är).  För morotsragun hacka jag lök och skar motor i bitar och stekte i olja och smör. Satt på lite mjöl och hällde sen på vatten och i med lite buljong. Krydda ännu med peppar och timjam och lät det puttra tills det såg bra ut. Jättegott. Till det åt vi biff och vindruvssallad.

Arthur åt mest biff men fick order om att smaka på allt. Micke börja förklara hur god morotsgrejen var och höja den till skyarna medan jag bara snabbt konstatera åt Arthur att han behöver inte tycka om det men han måste smaka. Sen börja jag tala om nåt annat som vi gjort på dagen och sen smaka han. Förr sku vi ha jomsa om hur bra/gott/bla, bla det är och att man ska smaka och smaka nu och nu måste du smaka. Helt otroligt att det funkar så bra genom att bara säga att nu görs det såhär och sen lämna det vid det och börja fokuser på nåt annat och ge ansvaret åt barnet. Och som sagt, våra matsituationer har varit helt hemska förr.
Efter bastun blev det ännu lite popcorn framför Pippi. Äppel hade jag också skivat men dem fick jag alla tillbaka...

Inga kommentarer: