tisdag, augusti 18

BumGenius


Eftersom jag inte har något speciellt program så går en stor del av mina dagar åt till att planera allt inför babyns ankomst (så den får se till att komma ut och må bra och vara i liv!!!). En sak som jag satt mycket tid på är tygblöjor. I början ska vi använda dem från moderskapsförpackningen och de jag fick av Tove, men efter det ska vi troligtvis använda bumgenius taskuvaippa.

Beställde ett exemplar från en blöjbutik och tycker de är helt härliga. Man kan ha dem hela blöjtiden och fylla på med mera suggrejer vid behov. Den torkar jättesnabbt och man kan som sagt justera storleken, priset är heller inte alltför hemskt, 22-23 € styck, men då behöver man inte köpa flera storlekar. De verkar på alla sätt toppen och lättanvända och de flesta kommentarer om den är positiva. Så eftersom jag vill ha grejer färdigt i förväg har jag ren beställt 7 nya, för vem klarar sig med 1 bljöja, eller ens 8?

Orsaken varför vi ska använda tygblöjor är inte endast för att det är mera ekologist, utan det är främst en kostnads och bekvämlighetsfråga. Om tex denna blöja är användbar hela blöjtiden så går det cirka 300 - 400 euro på tygblöjor och man kan använda dem på andra framtida barn, det går mycket mer pengar på engångsblöjor och då kostar varje barn skillt. Och vi har ingen bil och inget stort köpcenter nära oss och när vi skaffade vagnen prioriterade vi inte en stor korg, så det blir jättejobbigt att handla blöjlass, men med tygblöjor så har vi dem alltid hemma och man behöver inte springa ut för att köpa dem. Det är väl den största orsaken.

Och det är inte så äckligt (tror jag nu ja!) för man kan använda torrlinor/rispapper/kuivaliinan som man kan skölja bort i toaletten om ungen skitit och sen kan man genast sätta allt i en tvättpåse som man sen kastar i maskinen. Hoppas på att få rapportera hur allt går efter några månader.

Inga kommentarer: