fredag, november 25

Leksakskataloger och julklappar

Alltså dethär med julklappar och leksakskataloger.

Vi har fått massa av dem och de är roliga att läsa och se i. Men jag hittar ju passor som min Arthur absolut behöver och han sku ju bli så glad över dem. Han sku älska alla slags bilar, speciellt utryckningsfordon med ljud, han sku gilla nån sorts bilparkering, miniracerbilar, minidjur, böcker med djur och fordon, en spis sku säkert vara rolig i barnrummet, sen sku ju tåg och tåbana vara toppen och kanske bord och stolar till barnrummet. Sen sku också mera duplobitar vara på plats och också kanske ett häststall. Sen sku jag ju villa ge pussel för han tycker om det och det är bra sysselsättning för kalla/regniga dagar. Andra roliga pysselgrejer sku också vara trevligt. Och det som jag egentligen hade tänkt ge åt honom är antingen längdskidor eller skridskor. Men det är ju inte så roligt om det inte blir en riktig vinter. Jaa. Och sen sku ju Arthur också tycka om nåt klädesplagg med fordon, typ marimekkos bilskjorta (den sku han ren ta i butiken och sa "tala, tala", men nej, jag betalar nog inte 35 euro för en barnskjorta).

Så hur ska jag kunna hålla paketberget litet när det finns så mycket roligt som han nog absolut sku älska?!

Det blir så lätt att jag tänker att mitt barn nog behöver allt detdär, och att det är sånt barn skall ha i dagens värld. Men inte behöver ju barn en massa leksaker. Det kan ju inte vara så. Jag vill inte ha barn som måste ha allt. Kan det inte räcka med att vi har duplon, måste vi också ha tågbana och kök? För om några år är det ju sen bilbana igen som gäller. Eller nåt annat.

Men dedär leksakskatalogerna hjälper mig inte i att hålla paketmängden liten, och det är ju nog det jag i grund och botten tror på. Mindre paket åt folket och mera tid och kärlek.

6 kommentarer:

Eva sa...

Vi kommer bara att ge skidor åt barnen i julklapp. Och stiga kälken som jag köpte på rea förra våren. Jag tänker inte köpa en endaste leksak före de våra börjar visa något intresse för att leka med sina saker. Men nog sitter Marius och bläddrar i de där katalogerna och ska ha allt, PRECIS ALLT.

Michaela sa...

Eva: Alltså här leker han (de?) ju nog med sakerna, om vi sitter med i rummet, men allt kan man ju inte ha hemma. Å Arthur vill inte ha dockor eller dockvagn, konstigt. Har du någo tips på bra billiga skidor åt en 93 cm lång två-åring?

Eva sa...

Jag skulle säga att det inte är skidorna i sig som kostar (ej heller stavarna), utan det är skidskorna som gör att det blir en ganska dyr införskaffning (de växer ju ur skidskorna snabbare än vad de växer ur skidorna också). Men jag rekommenderar ändå riktiga skidskor framom såna där bindningar som man sätter fast på vanliga skor - både för barnets och föräldrarnas nerver. Det ger bygger i alla fall för en bättre grund att tycka om att skida ifall skidorna inte faller av fötterna.

Det finns ju säkert en del begagnat också: här fanns iaf monor för 7 euro utgångspris: http://www.huuto.net/kohteet/alpina-nnn-monot-30/199282570
Arthur ska ha max 10(-15) cm längre skidor än vad han själv är. Jag antar att det finns räfflor under skidan under foten på de flesta skidor, men det är nog att föredra.

Michaela sa...

Tack Eva!

Eva sa...

Varsågod om du förstod vad jag skrev - vilket jag nästan inte själv gör. Problem två är ju huruvida det ens tänker komma snö i år. Hur har ni annars det med skog och spår och stigar och aktivitet där ni bor nu?

Michaela sa...

Ja, snöfrågan är intressant. Men sen kommer det väl igen en massa och stannar länge. Eller så blir det en vattenvinter...

Jag misstänker att här finns bra med spår på vintern för 300 meter från vårt hus börjar en skogsstig längs med vattnet och så finns det nu åkrar och sånt här. Jag borde bara själv lära mig skida, har lite svårt med det. Och brevid vårt hus är världens finaste pulkabacke.

Men annars så finns här nog saker att göra. Man kan alltid bara gå och gå ner till stranden och på alla stigar mellan alla hus och skogar. Sen finns här lekplatser vid varje hus och 3 större. Sen har vi bibliotek nära och församlingens öppna klubb som är måndag och tisdag. Och det riktigt brevid oss. Sen finns det nog massa annat i Lojo men har inte ännu känt nåt behov att fara längre bort.