söndag, november 20

Tomten

Idag var jag på champagnelunch med getostsmörgåsar. Det var lyxigt och roligt och avkopplande. Eftersom Micke jobba eftermiddag-kväll var mamma och se efter mina små busungar. Och sen läste mamma och Arthur Stockmans leksakskatalog och Arthur visa allt han vill ha (och vad han inte vill ha, för han vill inte ha baby, alltså docka, eller babyvagn och han har helt själv kommit på det, första gången vi läste så sa han "Nej Arthur babyvagnen" och riktigt bestämt).

Nå sen berätta min mamma om jultomten och han ska skriva lista och så får man paket om man är snäll och hela radiramsan som jag vuxit upp med. Resten av kvällen har han sen gått och sökt paket, tala om tomten och om listan. So, yes. Tack mamma!

Men från min sida kommer jag nog inte att tala om att tomten kommer när man är snäll. Mina julklappar kommer att vara få och jag önskar vi alltid ska fokusera mera på maten, stämningen och att vara tillsammans istället för paket och gåvor.

Alltid kan man ju önska det.

4 kommentarer:

sus sa...

Håll hårt vid dina principer, för släpper man dem så är det svårt att vända skutan sen. Jag tycker som du, men märker ändå att det redan blivit för mycket fokus på presenterna. Kritik har jag också fått för att jag vägrat tuta tomtesagan i våra barn. Men att börja ljuga om flygande renar och en tjock gudstyp som delar ut paket till SNÄLLA barn gör jag aldrig. Håll isär saga och verklighet, säger jag.

Michaela sa...

Jag hade inte ens hunnit tänka på om vi sku prata om tomtar eller inte, men så skötte min mor det så fint så! Nånä, men jag sku nog faktiskt villa ha mindre fokus på paket. Hellre köper jag nån rolig sak helt annars bara för att göra barnet glatt eller för att jag vill istället för att sparar allt till julen och gör paketen till en mega grej. En rolig sak räcker nog helt bra.

pia sa...

Vi har en tradition från min sida av släkten att vi alltid köper endast ett paket åt alla. Alltså jag har bara fått ett paket av mamma och pappa, sen en av mommo, en av moster osv. Och det räcker mer än tillräckligt! Vi kommer nog att köra lite med samma stil i fortsättningen. Vi köper en kanske lite bättre present och sen får de ändå massa krimskrams av andra :)

Jag tycker nog det hör lite till att tuta i barnen om tomtar och julgrejer. Flygande renar skippar jag nog, men att tomten kommer om man är snäll och tomtenissarna springer i förnstren pratar vi nog om. Såg det aldrig som nåt dåligt själv heller när jag var liten, det var bara en extra kul grej som gjorde att julen blev ännu mer spännande ;)

Michaela sa...

Men det är ju en bra tradition! Jag har väl mest emot detdär med om man är snäll, för egentligen så har det ju nog inget med saken att göra, man får ändå paketen. Sen försöker jag också tala så lite som möjligt om snäll och dum sådär i allmänhet, så det beror väl på det.