torsdag, juni 17

Allt och inget

Vi är tillbaka hemma i stan och jag älskar det. Arthur gnyla halv 3 och böka bara i egna sängen så tog honom till vår säng men han vaknavakna inte alls (som han nu gjort alla nätter på stugan). Sen vakna han kvart före 7 och fick mjölk och somna om. Men det gjorde ju inte jag då för att jag har ren sovit 8,5 h. Sen somna han också nästan i sängen igår, i slutet måste jag bara ta upp den gråtande sovande pojken. Så sömnen är bättre här. Och det är nåt jag gillar. För jag är inne i en sömnfas just nu, som man säkert märker på mina inlägg.

Micke är ledig 6 dagar så vi far först tillbaka till stugan på tisdag. Vi ska göra Helsingfors sommaraktiviteter. Hoppeligen fara till Högholmen, simstadion, salutorget för jordgubbar, sen sku jag kunna gå på lite loppis, träffa kompisar och äta gott.

Jag har faktiskt tagit tag i mitt projekt med att komma i bättre form. Har ren 3 gånger sen söndag varit ut på 20 minuters länkar, och det är väldigt duktigt av mig. Och igår när vi var på Ikea och återlämna lite gardiner och Micke överraska med en glass så ville jag inte alls ha den. Och fast det var så gulligt av honom så ville jag ändå inte äta än 300 kcal glass bara för att göra honom glad, så han fick äta 2 istället.

Och gällande burkmat. Jag maila semper och fick svar. Det är nog vanliga mjölkprodukter i maten men de påstår att barnen i den åldern ren klarar av små mängder upphettade mjölkprodukter, vilket de säkert gör. Om nån annan är intresserad så här är svaret, på finska:

Semper lastenruoat vastaavat kunkin ikäryhmän ravitsemussuosituksia. Osassa Semperin alle 1-vuotiaiden aterioista on aineksena pieniä määriä tavallista maitoa, juustoa tai kermaa. Tällaiset tuotteet sopivat kyseisen ikäryhmän lapsille, joilla ei ole maitoallergiaa. Maitotuotteita on alle vuoden ikäisille suositelluissa lastenruoissa aineksena mm. sen hyvän ravintosisällön ja maun vuoksi. Tuotteiden sopivuus lapselle perustuu siihen, että maidon määrä on pieni ja lapsen elimistö on jo kehittynyt käsittelemään pieniä määriä kuumentamalla käsiteltyä maitoproteiinia.

Inga kommentarer: