måndag, maj 9

4 funderingar från idag

Sander vet ren att han är tvåan och att han måste vara nöjdare än Arthur. Idag låg han så snällt i sittern så jag hann både duscha och läsa på tent.

Att gå och skriva tent med Sander 5 dagar var inget problem. Han var en ängel och sov största delen av tiden och åt lite. Hade fått ett eget rum så det var inget problem. Problemet var mera att det inte är smart att skriva tent 5 dagar efter förlossningen när babyn ändå inte sover så mycket. Tenten sku ha varit lätt om min hjärna över huvudtaget sku ha fungera och nåt jag ens läste imorse sku ha fastnat. Tror inte ens att jag idag sku ha fått 2+2 rätt, så nu hoppas jag att bedömningen är snäll och att jag på nåt vis får ihop hälften.



Han blir bara sötare hela tiden =)

Idag var första gången jag var ensam med båda pojkarna i 3 timmar. Bestämde mig för att göra min dag ännu mer spännande så tog dubbelvagnen och gick till r-kiosken efter ett megapaket HM kläder. Det gick förvånansvärt bra fast händerna var helt fulla när vi kom in, hade lovat Arthur att han får se på shaun the sheep så han kom rätt snällt in idag. Sander sov. Dubbelvagnen är toppen, helt sjukt bra att köra och styra och ryms just och just in allestans.

Nån har ritat sig i pannan...

Och hur har Arthur tagit allt då. Nå, svårt att ännu säga, men han är otroligt busig. Men det har säkert att göra med att jag har så svårt att agera, sitter i soffan med bröstsugaren (Sander) och säger att han inte ska göra nåt men kan ändå inte avbryta det utan måste kalla på Micke. Lillebror har han ännu inte fäst så mycket uppmärksamhet vid, mera vid lillebrors tutt och trasor. Men nu har också lillebror börjat få kramar, Arthur sätter huvudet mot hans kropp och det är så sött. Sen glömmer han också att gå på pottan och kisar lite allestans, säkert för att vi glömmer påminna.

Önskar att det också på kvällen såg ut såhär. Måste vara så skönt att somna mätt och belåten.

Och amningen. Med Arthur strula det lite hela tiden och nu gör det det ju också lite och jag blir så besviken på min kropp. Annars funkar den ju så bra så varför sku den inte också gällande amningen kunna göra det. Jag tror ju att de flesta kan amma och att de som också gör det kan helamma och jag sku så gärna hel hel amma, så jobbigt med tuttflaskor och sen så ska det ju gå, så har naturen fixat det. På dagen funkar allt bra, Sander blir mätt och är nöjd, men på kvällen tar det till sist slut, det kommer helt enkelt inte mera. Att nonstop suga på bröst i flera timmar och endast få några droppar gör ingen glad. Jag blir till sist störd för att ungen bara ska suga, fast ju felet egentligen är i mig. Så han får till slut ersättning och blir nöjd och somnar, men så vill jag inte ha det. Sku så villa att nån amningfanatiker sku förklara åt mig vad jag skall göra. Hur skall jag få det och funka utan ersättning?

8 kommentarer:

Sara sa...

jag kan väl anse mej vara en amningsfanatiker!

för det första: dricker du tillräckligt? drick massor! massor, massor, massor! ät också mycket.

för det andra vore kanske det bästa att ändå låta honom fortsätta suga, så att dina bröst förstår att det är större efterfrågan än vad de levererar.

om inte det funkar så vet jag inte. vissa kroppar har npog bara svårt at producera tillräckligt mycket. det beror säkert på en sammansättning oräkneliga faktorer.

det enkla receptet skulle jag väl ändå tro är att amma ofta (elr så ofta som babyn vill, alltså) och att förse sin egen kropp med så mycket vätska och näring som möjligt.

good luck!

Eva sa...

Grattis till din jättesöta nya pojke!!
Om amningen: jag kommer ihåg att Eino också ville hänga fast i bröstet i början i flera timmar. Och jag tänkte också att bröstet är tomt.
Men: om du bara har tålamod så försök orka i ett par dagar till och låt Sander vara vid bröstet så mycket som han behöver. Kom ihåg att det ju inte endast handlar om näring, utan babyn behöver så massa närhet också. Som Sara också skrev så stimulerar ju dom där maratonamningarna brösten till att producera mera mjölk, och med tiden förkortas amningsstunderna.
Även om brösten känns "tomma", så produceras det ändå till mjölk hela tiden. Så helt i onödan suger barnet inte. Det är ju för övrigt bra att han "tankar" till natten!
Så mitt råd skulle vara: låt honom vara så mycket vid bröstet som han vill, det är ändå en kort tidsperiod som det handlar om. Babyn har instinkten om vad den behöver och vad som är rätt, och oftast är det bäst att bara följa med babyns behov.
Men såklart om det känns riktigt obehagligt och du får ont i brösten så ser jag nog inget illa i att ge lite ersättning. Ta inte för mycket "paineita"!
Grattis ännu en gång!

Hanna - RamSamSaa sa...

Jag förstår ditt problem. Med ETT barn kan man amma fast hela dagen men när man har en storebror som ochså behöver bli omskött så går det inte. Två första veckorna var Papu som fastvuxen vid bröstet, men det var helt ok för Antti var ju hemma och kunde springa efter Elias. Jag hade henne mycke i bärsjalen fög där kan hon ligga och suga och jag kunde göra något annat. Nu äter hon inte lika ofta och länge mera, kanske det beror på att det kommet mer mjölk.

Men babyna har sk. "tiheän syömisen vaiheita" då de vill ha mat hela tiden.

Michaela sa...

Sara: Ja, dricker massor och äter också massor (och inte enbart sötsaker utan helt vettiga saker). Och jag tror att min kropp bara blir så trött på kvällen, är ingen kvällsmänniska, och när jag blir slut och störd så tror jag att det inverkar negativt på allt. Borde få en halvtimmes vila där vid 9 och sen sku det säkert löpa igen.

Eva: Det är så jobbigt när man har kunskap och vet att det bildas mera mjölk när ungen suger, sku vara lätt att bara konstatera att nej, nu var det slut och sen ge upp. Och fast jag vill helamma så är det nog ändå viktigare för mig att alla hålls nöjda. Om Sander börjar skrika på natten för att han inte får ut nåt mer så ger jag hellre ersättning än att han är hungrig och väcker Arthur. Men idag är det eurovision så då ska jag orka utan ersättning.

Hanna: Hur hade du henne i sjal när du amma? Försökte idag men jag fick det inte alls och funka.

Katarina sa...

Grattis!!! till den lilla.

Har int varit länge inne o kolla.

Super grattis!

När ja amma så hade jag hirso över satte fast i bh bandet, fast ronja slet loss det sen mot slutet.

Hanna - RamSamSaa sa...

jga har en Amazonas Carry Baby och där kan man ha en nyfödd och ligga så att det går att amma.

https://www.mamidea.com/webshop/amazonas-carry-baby-p-156.html

Josefin sa...

Jag hade likadant med sonen. Ammade dygnet runt i 7 veckor, sen gav vi ersättning för han gick inte upp i vikt så bra. Räknar med att det kommer att vara likadant med nästa barn. Känns inte roligt när det inte fungerar. Men det är ganska vanligt nog. Har endast några få bekanta som helammat de första månaderna. Drick mycket och ät dill är mina tips.

Michaela sa...

Josefin: Det ÄR jobbigt att amma, och hemskt om barnet inte går upp i vikt. Arthur gick nog alltid bra upp i vikt, problemet var väl att han ville gå upp ännu mera =) Roligt att du kommentera så att jag hitta din blogg.