torsdag, maj 26

Dagens funderingar

Stolta pappan med sin yngsta son.

Det enda jag saknar med graviditeten är en rund, hård mage. Nu är den korvig, degig och lös.

Mitt stora dilemma är om det är bättre att helamma och bära omkring på missnöjd baby på kvällen när det inte finns mjölk, eller att amma så långt det går och när baby blir förbannad ge några milli ersättning från flaska. Samma dilemma som sist alltså.

Sen har jag konstatera att jag helt fint kommer att klara av två barn när Micke börjar jobba. Vårt hem kommer att vara ett enda kaos, jag kommer att mata Arthur med McDonalds ostburgare, fryssoppor och annan färdigmat och sen kommer en unge att få vara missnöjd ibland. Jag gillar inte missnöjda babysar men har ren nu insett att Sander ibland också måste vänta, typ vid påklädnad av Arthur.

Jag såg fram emot att få en helt annorlunda unge denhär gången. Många säger ju att de genast märkte skillnad. Men jag är så överraskad när båda är så lika som baby, Sander är lite nöjdare och kan vara lite längre för sig själv, men annars så är det nog mera likheter. Måste ligga nåt i mamman, och i bröstmjölken.

Tror att Arthur just drack närdroppar. Micke är och klättra.

Jag klara av en vecka med godisdag, nu har jag ätit chokoglass och choko, bara för att jag tror jag blir piggare, fast jag vet att jag inte blir det. Kanske jag orkar lite bättre av det....

Micke är en helt toppen pappa och det kan inte vara lätt att vara pappa hos oss. Arthur har alltid varit mammig och är det fortfarande och Sander blir oftast nöjd med bröstet och då kan inte Micke göra nåt. Han blev riktigt rörd idag när Sander somna i hans famn och så var han så nöjd när Sander låg och sov i hans famn. Med Arthur sku jag aldrig kommentera om vad Micke gjorde med honom, utgångspunkten var att vi båda vet lika bra. Nå, så gick det ju inte, har jomsa om allt gällande Arthur. Men nu har det varit annorlunda, har typ inte påpekat om nåt gällande Sander. Så det är bra. Micke har också varit den som oftast blivit förbannad men nu har han varit så lugn, jag har gått över en miljon gränser och varit otrevlig men han har bara varit chill (för det mesta då).

3 kommentarer:

Peppe sa...

Hej, jag är hemskt intresserad av det här ämnet: varför vill du inte ge ersättning åt Sander? Amning i kombination av ersättning?

Nu låter jag som värsta moraltanten, det är inte meningen. frågar helt uppriktigt och du överder säkert med att ge hamburgare och färdigmat åt Arthur, men om man är supernoga med att babyn ska få näring från modersmjölken är det inte också då vitigt att barnet äter ren och oprocesserad mat när det blir lite större?

Pia sa...

Jag tycker nog det är viktigare att babyn är mätt och belåten än att helamma ifall det inte finns tillräckligt hela dygnet. Jag tycker du kan fint ge en flaska på kvällen åt Sander, då får ju också pappa ta del av matningen och du kanske ibland kan lägga Arthur? Han verkar ju föredra dig som nattningssällskap vad jag förstått ;)

Visst är det fint om man kan och vill helamma, men kanske bättre att kombinera istället för att grubbla över om han är hungrig..

Sen fastnade jag vid samma som peppe. Sen kan jag ju påpeka också att om man ser vad osthamburgarna på mäcken innehåller.. det är helt galet, osten är inte ens ost utan massa arom- och färgämnen och andra underliga medel som får konsistensen att bli rätt.
(h. den andra morltanten :))

Michaela sa...

Pia: Jag svara i andra kommentarfältet, och jaa nöjt barn är ju egentligen viktigast, fast på många amningssidor så sägs det bara att man ska fortsätta och truga bröst oftare.

Och jaa, hade ingen aning om detdär med osten heller. På måndag fick Arthur en hel ostburgare och åt med så god aptit.