onsdag, oktober 19

Sömnskolor igen

Housewifen nämnde att de kör tassmetoden. Har nog hört och läst om den förr men blev ändå överraskad när jag läste länken. Det är ju precis vad jag gör varje natt med Sander. Sätter handen på, ibland gungar lite och inatt när han inte ville komma till ro så paja jag honom med långa rörelser. Det då efter att han ätit på natten och är lite orolig.

Men om jag i nåt skede sku bli trött på nattuppvaknande och ätande och nätterna sku bli sämre så sku jag bra kunna tänka mig att göra nåt i stil med tassmetoden. Helt tvärtemot vad jag förr tänkt. Har aldrig varit en sömnskoleanhängare, bara tyckt att det är hemska skrikskolor. Men har insett att barn är så olika. På Arthur sku det inte ha gått. Han blev helt hysterisk när han blev lämnad ensam eller om man inte tog upp honom när han behövde det. Sander är så mycket lugnare och nöjdare på det sättet. Kan bra ligga för sig själv i sängen före och efter han somnar. Han blir också sällan hysteriskt arg/lessen, mest bara gnällig och knorrig.

Så nu förstår jag människor som kör mjuka sömnskolor. 5 minutersmetoden och skrikskolor kommer jag nog aldrig att fatta mig på. Att gå emot den inre rösten och låta sitt barn skrika hysteriskt kommer aldrig att vara ok.

Och det finns två saker jag har åsikter om som jag egentligen inte har nån aning om, och det är dagis och sömnskolor.

2 kommentarer:

Eva - Kakkakaffe sa...

http://www.ot.fi/Ledare/Story.aspx?linkID=175363

Vågar varken säga bu eller bä om nånting jag.

Michaela sa...

Tack för länken! Och jag tycker om när nån talar för barnen, för nu är det rätt grymt med 1 åringar i dagis långa, långa dagar med personal som hela tiden byts. Från barnets synvinkel då.